teleurstelling

Bkleijer 06 juni 2021
Na maanden wachten dan eindelijk het boek kunnen gaan lezen. Want absoluut waar; na het eerste boek kon ik niet meer stoppen. Ik was sceptisch en ben niet van die hypes, maar deze boeken maken het helemaal waar!

En dan valt het tegen. Bij de laatste 20 bladzijden dacht ik toch knap als hier het plot nog komt.. maar niet meer dan nog meer gezever en traagheid en alleen een pagina dat er nog een deel 8 komt.
Wat een ellende en teleurstelling.
Niet alleen hier om maar het hele verhaal.
Het eerste deel is mooi, ze vinden al (te)snel de vermoedelijke zus, Mary-Kate in Nieuw-Zeeland. Maar de ring die de bevestiging geeft heeft haar moeder meegenomen. Dus achtervolgen een aantal zussen de moeder Merry. Maar zij wil niet gevonden worden en vlucht keer op keer. Dan volgt er hierover een heel lang tergend stuk waar haar angst steeds omhoog komt maar ze het niet verteld. Ze gaat ondertussen op zoek naar haar verleden, iedereen die ze nooit meer heeft gezien of gesproken nadat ze jaren terug ineens vluchtte. Maar voor wie of wat ze vluchtte en hoe; dat komt pas in het laatste hoofdstuk van dit hele dikke boek.

Net als in de andere boeken is er een verhaallijn van de grootmoeder. Dit verhaal gaat over de katholieken protestante rellen in Ierland. Het verhaal boeide mij persoonlijk niet zo als in de andere boeken. Hoe dan ook wel beeldend geschreven over hoe het was. Daar kon ik me in vinden. Maar veel stugger en harder. De oorlog tussen de Ierse bevolking en de Engelsen die maar voortduurt.

Het verbaast me gewoon, waren mijn verwachtingen dan zo hoog? Het is vooral een heel dik boek maar de essentie komt niet echt door. Op sommige stukken leest het makkelijker dan andere, het verhaal is op zich goed alleen duurt het tergend lang.
Absoluut lezen als je de serie al hebt gelezen!

Meer recensies van Bkleijer