Van dom schaap tot slimme wetenschap!

Bkleijer 05 november 2021
Een kleine geschiedenis van de wereld aan de hand van Schapen
Sally Coulthard

Een mooi vormgegeven beeld streelt het oog, een goed gebonden boek met een behoorlijke dikte! En bovenal maakt de titel me enorm nieuwsgierig naar de invloed die schapen op onze wereldgeschiedenis hebben betekent.

De schrijfstijl is goed te begrijpen, geen ingewikkelde termen en vaker luchtig geschreven. De hoofdstukken zijn ingedeeld in onderwerpen en zijn over het algemeen niet te lang. Ze beginnen met een mooie litho en een korte teaser wat je in het hoofdstuk kunt verwachten.

Nu wordt het schaap misschien heel dommig gezien; na het lezen van dit boek denk je er heel anders over. Want; hoe is het huidige schaap is ontstaan, hoe ging het hoeden, hoe het schaap heeft een bijzonder belangrijke waarde heeft gehad in het bestaan van de mensheid, voeding, van wol tot kleding, werk, als onderhandelingsobject en economieën en zelfs oorlogen, tot condooms en wetenschap.
Het gaat vooral over de Engelse geschiedenis.

Het is een goed onderbouwd boek; want het is een samenvatting uit heel veel bronnen.
Wat dat betreft vind ik het knap en kort samengevat, anderzijds is het een soort van werkstuk waarin alle weetjes en wetenswaardigheden aan elkaar worden gebreid. Ook dan zijn de meeste hoofdstukken interessant om te lezen, andere hoofdstukken vind ik wat langdradig.

conclusie; 2 sterren. interessant om meer over schapen te leren, ik had graag meer feiten over het Nederlandse schaap, en Nederlandse herdershonden gelezen. Het is een geschiedenisboek over schapen en hun invloed op ons menselijk bestaan. Niets meer niets minder.

Meer recensies van Bkleijer