Ups en downs van het huwelijk

Blinablumebooks 30 april 2024
Voorbije twee weken heb ik samen met een klein groepje andere booklovers het boek Annemijn van Emma Anna gelezen. De leesclub was gezellig en hebben we afgesloten met een korte chat met Emma Anna herself. Ze kon zo ook in de chat scrollen en lezen wat we er van vonden, en dat is eens zo fijn voor een auteur

• Annemijn gaat over Levi en (duh) Annemijn ;) Zij zijn een getrouwd koppel dat momenteel even een dieptepunt bereikt hebben in hun huwelijk. Er zijn een paar dingen gebeurd die misschien wel onvergefelijk zijn en de bom hebben doen barsten. Beiden beseffen na een korte tijd zonder elkaar dat er echt nog wel genegenheid tussen hun bestaat en dat ze de ander niet kwijt willen, maar ze zullen moeten werken aan het opbouwen van vertrouwen en het terugvinden van de liefde die ze ooit voor elkaar voelden en daarbij zullen er ook zeker dingen moeten veranderen in hun relatie.
• Levi komt over als een dominant persoon, maar hij bezit zeker ook een bepaalde kwetsbaarheid (die hij niet aan veel mensen laat zien). Hij heeft het beste met Annemijn en zijn gezin voor, maar doet het soms op een ietwat overheersende manier. Ook hij heeft nood aan iemand die hem ondersteunt. Diep vanbinnen is hij stapelzot op Annemijn!
• Annemijn heeft het niet altijd even makkelijk met haar autisme, maar ze heeft haar daardoor nooit laten beperken en heeft steeds haar dromen nagejaagd. O.a. het mama zijn heeft een grote impact gehad op haar, maar ook de angst om Levi of andere mensen teleur te stellen, waardoor ze een beetje haarzelf verloren is en die moet terug vinden. Levi is de man waar ze opslag verliefd op was en die nog steeds haar hart sneller doet slaan.
• De weg die ze moeten afleggen om hun relatie terug op de rit te krijgen is eentje van ups en downs. Het vergt een inspanning van beide kanten en er vloeien zeker wel wat traantjes. Gelukkig krijgen we wel een happy end.
• Emma Anna weet personages en situaties steeds heel realistisch neer te pennen. Ze stelt het niet mooier voor dan de werkelijkheid zou zijn. De emoties zijn rauw en pakkend beschreven. Soms gaat het eens niet goed in een huwelijk, maar als je er beiden voor wilt vechten kan je er wel uitkomen. En dat is wat met dit boek weergegeven wordt. Ook het autisme aspect is heel duidelijk bij Annemijn. Alhoewel er verschillende gedragskenmerken zijn voor autisme en die zich bij iedereen verschillend kunnen uiten, krijg je toch al een idee van hoe iemand dat kan ervaren.
• Een emotionele rollercoaster in de intieme setting van een huwelijk en het gezinsleven. Realistisch en meeslepend geschreven op een manier die eigen is aan Emma Anna.
Rating : 4,5 sterren 4 spicy pepers

Meer recensies van Blinablumebooks