Perspectief

#BoekenBeyne 25 juni 2020
Het gezichtsverlies dat soms, meestal volkomen onnodig, wordt ervaren met een echtscheiding brengt de drang tot vergelding naar boven. Soms tot op het duivelse af. Ik heb het grote onfatsoen om mij heen gezien als een huwelijk op de klippen liep en ik las erover in de extreme vorm in ‘De Langste Adem’ van Arielle Veerman.

Arielle was de ex van schrijver Joost Zwagerman, moeder van zijn drie kinderen. Joost zette alles op scherp om het leven van zijn vrouw ellendig te maken, vanaf het moment dat zij de scheiding doorzette (niet beseffende dat de kwaliteit van zijn eigen leven daarmee niet beter werd). Zijn wraaklust was obsessief, buiten elke proportie en reikte verder dan zijn ex-vrouw.

Verhalenvertellers kunnen overtuigen. Daarom zijn ze wie ze zijn. Joost gebruikte zijn talent om de waarheid tot in de rechtszaal geweld aan te doen en wist te overtuigen, ondanks hard, zakelijk tegenbewijs. Rechters zijn ook mensen. En te overtuigen. Hij vergiftigde de mensen om zich heen, de beroemde psychiater, hun gezamenlijke vrienden en kennissen, met kwade verhalen over zijn ex-vrouw en devalueerde alles wat zij ooit samen hadden. Zij diende paria te worden. Om veerkracht te ontwikkelen en om standvastig te blijven tegenover iemand met zo’n groot ego vraagt nogal wat. Joost maakte een einde aan zijn leven en liet haar achter met puinhopen en drie kinderen. Ze levert haar perspectief in ‘De Langste Adem’. Dat doet ze zorgvuldig en met een fijne, directe schrijfstijl waardoor je gemakkelijk met haar meeloopt. Wellicht omdat haar verhaal enige paralellen kent met mijn verhaal, kon ik het niet wegleggen.

Ik bewonder Arielle voor de moed die ze toont met het publiceren van dit boek. De meeste mensen zeggen in zo’n situatie: “Laat maar”. Toch is ‘De Langste Adem’ niet zomaar een aanklacht. Het is een boek dat leert over drive, ego, depressie, bedrog, opgroeien, manipulatie, kunst, roem, liefde, het ontsporen van liefde, zelfmoord en veerkracht. De schrijfster weet zelfs het moois van de relatie met Joost weer een kader te geven. Lees het maar. Het is een goed boek; een page-turner. Ik waardeer ‘De Langste Adem’ met een #boekenbeyne 8,5.

Meer recensies van #BoekenBeyne