Er wordt wat gezeurd

#BoekenBeyne 26 juli 2020

‘De Perfecte Zus’ van Jean Kwok is een boek dat wat mij betreft niet meteen op de vakantielijst hoeft. Het is overigens prima leesvoer; zeker in het begin neemt het je gemakkelijk mee en wil je graag doorlezen. Het verhaal gaat over twee Chinese zussen: Sylvie en Amy. De ouders wonen in New York en struggelen daar door het leven. Oudste zus Sylvie heeft de eerste jaren van haar leven in Nederland gewoond bij ‘familie’ en is daardoor onthecht. Wat ze met haar jongste zus deelt, naast veel liefde, is het gevoel een mislukkeling te zijn. Dat thema wordt steeds weer aangehaald en daar ontstaat mijn irritatie. Zeker in het midden van het boek wordt het wel een zeursleur. De personen in het boek zijn net te weinig gelaagd beschreven om je met hen verbonden te gaan voelen. Oudste zus raakt vermist in Nederland als ze daar is voor het afscheid van grootmoeder. Jongste zus gaat op zoek en vindt daarmee een pijnlijk deel van de familiegeschiedenis. ‘De Perfecte Zus’ waardeer ik met een #BoekenBeyne 6,5.

Meer recensies van #BoekenBeyne