Indrukwekkend debuut

#BoekenBeyne 07 april 2021
Je hebt geen invloed op waar je wieg wordt gedropt. Je kunt mazzel hebben maar Shuggie Bain heeft dat niet. Shuggie groeit op in Schotland aan de randen van Glasgow, waar het grimmig is, smotsig is en waar de sterksten zich laten gelden. Zijn moeder Agnes is beeldschoon en hopeloos alcoholist, zijn vader voelt zich niet verantwoordelijk en kiest zijn eigen weg. De armoede is groot, de armoedigheid zo mogelijk nog groter, al probeert Agnes dat te verhullen door er altijd fantastisch uit te zien. Shuggie wil geloven dat het beter wordt en probeert te zorgen en te redden, zo jong als hij is. Vooral voor zijn moeder die hij boven alles liefheeft, terwijl hij worstelt met zijn ‘anders zijn’. Als lezer sluit je Shuggie in je hart. Je krijgt inzicht in de impact van alcoholisme en ik voelde de schrijnende armoede. Schrijver Douglas Stuart won de Booker Prize voor Shuggie Bain. Dit boek wordt beslist een klassieker. Ga het lezen!

Meer recensies van #BoekenBeyne