Lezersrecensie
Een mysterieus showspel!
“Het zigzagmeisje” is de Nederlandse vertaling van The Zig Zag Girl, het eerste deel in de Brighton Mysteries-serie van Elly Griffiths .
Speelt zich af in Brighton, 1950. Rechercheur-inspecteur Edgar Stephens ontdekt het lichaam van een meisje, in drie stukken een macabere verwijzing naar de goocheltruc “het zigzagmeisje”. De truc werd bedacht door zijn oude oorlogsvriend Max Mephisto, voormalig collega in de geheime eenheid de Magic Men tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wanneer Edgar hulp vraagt, komt alles in een stroomversnelling, vooral als blijkt dat het slachtoffer ooit Max’ assistente was.
Samen duiken Edgar en Max in een wereld van achterdocht, bedrog en verdwijntrucs. Maar in dit spel van illusies kan zelfs de beste goochelaar niet voorspellen wie er als volgende verdwijnt…
Griffiths schrijft in heldere zinnen en gebruikt veel zintuiglijke details, waardoor je de geur van oude theaters, het geluid van de zee in Brighton en de sfeer van rookgevulde cafés bijna kunt voelen. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Edgar en Max (en soms andere personages), waardoor je zowel de politie- als de variétéwereld leert kennen.
De dialogen en beschrijvingen passen goed bij de jaren ’50, zonder dat het oubollig wordt.
Een charmant, sfeervol en origineel moordmysterie met een theatrale twist. De combinatie van historische setting en goocheltrucs maakt het uniek.
Dankjewel Ls
Speelt zich af in Brighton, 1950. Rechercheur-inspecteur Edgar Stephens ontdekt het lichaam van een meisje, in drie stukken een macabere verwijzing naar de goocheltruc “het zigzagmeisje”. De truc werd bedacht door zijn oude oorlogsvriend Max Mephisto, voormalig collega in de geheime eenheid de Magic Men tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wanneer Edgar hulp vraagt, komt alles in een stroomversnelling, vooral als blijkt dat het slachtoffer ooit Max’ assistente was.
Samen duiken Edgar en Max in een wereld van achterdocht, bedrog en verdwijntrucs. Maar in dit spel van illusies kan zelfs de beste goochelaar niet voorspellen wie er als volgende verdwijnt…
Griffiths schrijft in heldere zinnen en gebruikt veel zintuiglijke details, waardoor je de geur van oude theaters, het geluid van de zee in Brighton en de sfeer van rookgevulde cafés bijna kunt voelen. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Edgar en Max (en soms andere personages), waardoor je zowel de politie- als de variétéwereld leert kennen.
De dialogen en beschrijvingen passen goed bij de jaren ’50, zonder dat het oubollig wordt.
Een charmant, sfeervol en origineel moordmysterie met een theatrale twist. De combinatie van historische setting en goocheltrucs maakt het uniek.
Dankjewel Ls
1
Reageer op deze recensie