Aanrader, heerlijk liefdesverhaal vol geschiedenis en controversie

Boektuin 06 juli 2023
Een zee in Elysium speelt zich af in de tweede eeuw van onze jaartelling en volgt de strubbelingen, de liefde en de onmiskenbare maar verboden passie tussen twee mensen die enkel hun geluk proberen te vinden in het patriarchale Romeinse Keizerrijk.

Het idee achter dit verhaal klonk gewaagd maar Emma Anna heeft dit sterk neer weten te zetten. Het verhaal bevat veel onderwerpen waar menig mens een sterke mening over heeft en dingen die iemand kunnen triggeren. Omgang tussen mannen en vrouwen zowel binnen als buiten eigen huis was in de tijd waarin dit boek zich afspeelt heel anders dan deze nu is. Dit moet pittig geweest zijn om goed neer te zetten, zodat men toch verder wil lezen én alles kloppend is. Dan is de situatie die Emma neerzet ook nog eens niet makkelijk en controversieel.

Zowel Junia als Julius leerde ik goed kennen. Julius heeft tegenstrijdige karaktertrekken en vind ik geweldig en vrezelijk tegelijk, enorm goed neergezet deze zeur. Junia zien we volledig ontwikkelen en bij beide maken we veel groei mee. Toch zien we Junia vanuit een heel ander punt en komen haar kwetsbaarheden dichterbij. De tijdsgeest is doorheen het boek voelbaar. Dit is naast de setting in het verhaal ook doorweven in woorden en kleine gebruiken. Een heerlijk verhaal, dat ik iedereen aanraad. Zeker als je van romance, historisch of controversieel houdt.

Meer recensies van Boektuin