Op zoek naar geluk

Wie streeft er niet naar een gelukkig leven? Vakanties, sporten, lezen of mindfulness; we doen er alles aan om gelukkig te zijn. Maar volgens Patrick van Hees – spreker, schrijver en coach – kunnen we alleen ontdekken wat ons écht gelukkig maakt wanneer we onszelf beter begrijpen. Daarom ontwikkelde hij een test, de CHAP: de Cambridge happiness-profiler, die inzichtelijk maakt waar je nu echt gelukkig van wordt.

Met zijn nieuwste boek De Cambridge happiness-profiler neemt Van Hees je mee op ontdekkingstocht door je eigen leven. Deze tocht begint met het maken van de CHAP-test waarmee je jouw algemene geluksniveau ontdekt. Aan de hand van 32 vragen geeft de test weer hoe jij scoort op de belangrijkste elementen voor een gelukkig leven. De CHAP visualiseert jouw geluk in de vorm van een boom met drie takken. Deze takken staan voor doelen, oplaadpunten en mensen. De blaadjes aan de takken visualiseren 28 geluksvoorspellers. De CHAP richt zich in de uitslag op zes geluksvoorspellers die samen geluksbronnen en groeigebieden vormen. Hoewel ik een uitgebreidere test had verwacht, geeft het in een paar minuten wel een mooi overzicht van wat jouw geluksvoorspellers zijn.

De Cambridge happiness-profiler is onderverdeeld in 3 hoofdstukken, waarbij hoofdstuk 1 over de CHAP-test gaat, hoofdstuk 2 over de geluksvoorspellers en hoofdstuk 3 over het toepassen van alle gelukstips in de praktijk. Aan de hand van wetenschappelijke onderbouwingen, persoonlijke ervaringen en gelukstips geeft hij inzicht in de geluksvoorspellers, waar ze voor staan en hoe je hiermee kunt werken. De uitleg van sommige punten ligt hier en daar wat voor de hand en had naar mijn mening wat dieper uitgewerkt kunnen worden. De persoonlijke ervaringen van de auteur zelf of van mensen die hij heeft ontmoet zijn prettig om te lezen. Daarnaast zijn de gelukstips een goede houvast om aan de slag te gaan met de uitslag van de test. Mooie voorbeelden hiervan zijn onder andere: het maken van dankbriefjes iedere keer dat je ergens dankbaar voor bent, om deze later in het jaar terug te lezen. Het maken van herinneringen waarop je aan het einde van je leven terug zou willen kijken. Het invoeren van een piekerkwartier en het uitspreken van waardering. Hoewel sommige tips misschien wat voor de hand liggend zijn, zetten ze je wel aan het denken.

Dat is ook het doel van De Cambridge happiness-profiler; het stimuleren van de lezer om hier over na te denken en er zelf in de praktijk mee aan de slag te gaan. Daar zijn geen ingewikkelde oefeningen voor nodig. Het zijn juist die kleine aandachtspuntjes die een grote verandering teweeg brengen. Dat is wat ik mooi vind aan dit boek. Al lezend werk je onbewust aan je eigen geluksboom.

De opbouw van het boek is goed gedaan en de pagina’s zijn overzichtelijk weergegeven. Door het gebruik van verschillende kleuren, lettertypes, vormen en kaders oogt het boek helder en straalt het vrolijkheid uit. De korte stukjes tekst lezen stuk voor stuk prettig weg waardoor je gemakkelijk door alle punten heen gaat.

Al met al heeft Patrick van Hees met De Cambridge happiness-profiler een bruikbare gids naar geluk geschreven. Wel vind ik het jammer dat de CHAP-test niet uitgebreider is en meer vragen bevat. De vragen komen nu wat standaard over en de bijhorende uitslag sluit daar op aan. De geluksvoorspellers zijn dan ook niet geheel verrassend. Toch neemt dit niet weg dat, zeker wanneer je begint met deze zelfverrijking, het een mooi startpunt is op weg naar geluk. Met name voor degenen die een lagere geluksscore hebben, zal dit boek een positieve bijdrage bieden om concreet aan de slag te gaan. Patrick van Hees noemt zijn missie geslaagd als je als lezer ook maar één ding uit De Cambridge happiness-profiler haalt. Dat is hem in mijn geval zeker gelukt. Missie geslaagd!

Meer recensies van Books & Scribbles