Hoe ver ga je voor de waarheid?

In 'De patiënt' van Sebastian Fitzek volgen we Till Berkhoff, vader van de zesjarige Max die tijdens een wandeling naar het buurmeisje is ontvoerd en van wie ieder spoor ontbreekt. Wanhopig als hij is besluit Till zichzelf op te laten nemen in de psychiatrische kliniek waar ook de vermoedelijke dader Guido Tramnitz zit. Hij moet Max vinden, levend of niet...

Fitzek begint zijn verhaal vanuit het perspectief van Guido Tramnitz. De gebeurtenissen in dit deel zetten direct de toon voor de rest van het verhaal: spanning en nieuwsgierigheid voeren de boventoon. Vanaf dat moment wisselen de hoofdstukken in perspectief en volgen we onder andere Till, Max, Guido en diverse andere personages.

Zoals altijd bij een goede thriller probeer je te achterhalen hoe het verhaal in elkaar zit. Zo ook bij 'De patiënt'. Fitzek slaagt er keer op keer in om je op het verkeerde been te zetten, waardoor je pas tegen het einde een idee krijgt wat de waarheid zou kunnen zijn. En zelfs dan is niets zeker... Fitzek heeft zijn karakters sterk uitgewerkt waardoor ieder personage karaktereigenschappen heeft waarmee je je zou kunnen identificeren. Zijn schrijfstijl is vlot en beeldend en geeft je het gevoel daadwerkelijk op de locatie aanwezig te zijn. De afwisseling tussen de diverse personages speelt hierbij een grote rol. De plot is fantastisch uitgewerkt en tot het eind blijft het zoeken naar de waarheid!

Een zeer geslaagde thriller die zonder meer 5 sterren waard is!

Meer recensies van Books & Scribbles