Wat een prachtig verhaal!!

Als de sterren fonkelen is het tweede boek van Jet en is gebaseerd op de levens van haar opa en oma in de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Hiervoor heeft ze veel research gedaan en dit is zeker goed te merken in dit boek. Door het vertellen van haar eigen familiegeschiedenis komen we meer te weten over de dwangarbeiders in de Tweede Wereldoorlog.

In dit verhaal leren we Liz kennen die vastberaden is  om erachter te komen wat haar opa Bram tijdens de Tweede Wereldoorlog meegemaakt heeft. Op zijn sterfbed laat hij namelijk een geel boekje en een stapeltje ansichtkaarten na aan Liz.
Liz duikt in de geschiedenis van haar opa en ontdekt hiermee het verhaal van twee jongen mensen, Bram en Saar, die verliefd op elkaar worden zo vlak voor de oorlog. Als Bram dan ook nog eens naar Duitsland wordt gestuurd om daar te gaan werken voor de vijand, is er maar één vraag…Is de liefde sterk genoeg om de oorlogsjaren te overleven?

‘Als de sterren fonkelen’ bestaat uit twee verhaallijnen; Liz en haar zoektocht naar de waarheid rondom het leven van haar opa en oma en de verhaallijn van haar opa en oma in de Tweede Wereldoorlog. Wat hier zo goed aan is, is dat het zo goed in elkaar overloopt. Heel knap gedaan dit!

De personages zijn heel goed uitgewerkt. Je voelt hun emoties, leert ze hierdoor goed kennen en het zorgt ervoor dat ze onder je huid kruipen en dat je het verhaal hierdoor niet snel los kan laten. Want wat was opa Bram dapper in die tijd en wat heeft hij toch veel moeten meemaken. En hoe moeilijk was dit voor Saar, om niet te weten waar je verloofde is en of hij nog wel leeft.

Ook de verhaallijn rondom Liz en Tom was werkelijk prachtig. Wat een mooie groei maakt Liz door en wat mooi om te lezen dat ze uiteindelijk alles durft los te laten en uiteindelijk  vol voor de liefde durft te gaan.

Dit verhaal kwam zo bij me binnen, vooral omdat mijn opa ook een dwangarbeider was in Kamp Dachau. Hij wilde ook absoluut niet over de oorlog praten, droomde zelfs nog in het Duits, maar heeft wel zijn verhaal op papier gezet voor ons. Eigenlijk al tijdens het lezen van dit verhaal heb ik het verhaal van mijn opa weer opgezocht en het gelezen. Zoveel raakpunten dat de emoties bij mij heel hoog zaten.
Wat goed dat Jet hier aandacht aan heeft besteed! Het is een verhaal wat niet bij iedereen bekend is, maar zeker wel verteld moet worden.

Als de sterren fonkelen is een prachtig verhaal wat zeker door iedereen gelezen moet worden. Niet alleen omdat er een stukje geschiedenis besproken wordt wat niet heel bekend is, maar ook omdat Jet een mooie balans heeft gevonden tussen de zwaardere thema’s in dit verhaal en de liefde. Want wat bij beide verhaallijnen sterk naar voren komt is dat de liefde uiteindelijk alles overwint.

Jet, wat heb je een fantastisch verhaal geschreven! Een verhaal wat nog lang bij me blijft. Ik kan dan ook niet anders dan  5 sterren  geven!

Meer recensies van Bookstagram_ilona