Origineel en spannend!

Brigitte 01 juni 2023
De Schaduwman – Helen Fields
Via Ambo/Anthos heb ik heb meegedaan met een vooruitleesactie voor De Schaduwman van Helen Fields en ik was een van de gelukkigen die gewonnen heeft. Als eerste mijn dank aan Ambo/Anthos voor het ter beschikking stellen van het e-book.

Helen Fields volgde een studie rechten aan de University of East Anglia en vervolgens aan de Inns of Court School of Law in Londen. Ze heeft vervolgens bijna 15 jaar als advocate gewerkt. Nadat haar tweede kind was geboren, zette Helen een punt achter haar carrière in de rechtspraak. Vandaag de dag runt ze een filmproductiebedrijf met haar man David. Daarnaast schrijft ze aan haar boeken. Deze spelen zich tot nu toe met name af in Schotland, de plaats waar Helen zich het meest thuisvoelt. Ze woont echter in Los Angeles met haar man, drie kinderen en twee honden.

De Schaduwman is haar eerste stand-alone na een 7-delige reeks over Luc Callanach en Ava Turner.

Het verhaal begint met een proloog die je gelijk in het verhaal trekt. Het maakt nieuwsgierig waardoor je snel verder wilt lezen.
Je maakt kennis met forensisch psycholoog Connie Woolwine en specialist ontvoeringszaken Brodie Baarda. Vooral het personage van Connie wordt wat verder uitgediept en je krijgt een kijkje in haar aparte manier van profilen.
Over Baarda kom je niet heel erg veel meer te weten, maar hij is wel onmisbaar in het verhaal.

Het verhaal heeft veel verschillende personages, maar doordat Fields schrijft vanuit verschillende perspectieven is het wel duidelijk wie ze zijn en hoe ze verweven zijn in het totale verhaal. Door de verschillende perspectieven is eigenlijk gelijk duidelijk wie er achter de ontvoeringen e.d. zit maar dat is totaal niet erg. Door de levendige schrijfstijl is het toch spannend en prikkelend.
De dader lijdt aan een weinig voorkomend syndroom wat hem er uiteindelijk toe aanzet om de misdaden te plegen. In eerste instantie vond ik het wat ver gezocht maar uiteindelijk kreeg je meer inzicht in het syndroom waardoor het achteraf gezien een erg origineel gegeven is om een personage daaraan te laten lijden.
Elspeth, Meggy en Xavier zijn ontvoerd en zitten opgesloten op een zolderverdieping zonder dat ze weten waarom en waar ze zijn.
Ze proberen samen te werken om te ontsnappen uit het huis. Door de pogingen die ze doen komen ze achter geheimen van Fergus, bekend als de schaduwman.

‘De schaduwman is geen mythe. Hij bestaat echt. Hij is de man die kijkt, wacht en neemt wie hij wil, wanneer hij wil.’

De hoofdstukken zijn kort, wat ikzelf altijd erg prettig vind. De schrijfstijl is beeldend waardoor ik het plaatje voor me zag bij wijze van spreken. Het laatste stuk van het boek is het sterkst geschreven, toen was de spanning voelbaar.
Van mij krijgt het boek 4 sterren omdat het spannend, beeldend en vooral erg origineel is en vlot leest.

Meer recensies van Brigitte