Influencers en de wereld erachter

Brigitte 12 november 2019
Volg me van Joyce Spijker is een verhaal wat een inkijkje geeft in de onlinewereld van influencers en wat daar allemaal omheen gebeurt. Een actueel onderwerp wat we allemaal wel kennen. Social Media wordt steeds belangrijker en vooral bij de jeugd is er ook nog vaak het idee dat het allemaal echt is wat er voorbij komt.

Het verhaal wordt vanuit 3 standpunten beschreven, de influencer, de manager en de documentairemaakster:

De influencer, Claire Kant, is een hardwerkende jonge vrouw die veel geld binnen brengt bij het influencersbureau EPIC. Op social media lijkt haar leventje perfect, maar er gaat een andere waarheid achter schuil. Door o.a. de druk van haar manager gaat ze er zelfs bijna aan onderdoor. Je krijgt in de loop van het verhaal wel medelijden met haar maar krijgt ook inzicht waarom ze bepaalde keuzes maakt.

De manager, Thomas de Bruijne, wil snel geld verdienen en macht uitoefenen. Dit doet hij ten koste van alles en iedereen. Dat hij daardoor zijn eigen opgebouwde influencersbureau EPIC bijna verliest doet er geen goed aan. Door zijn gedrag krijg je in eerste instantie een afkeer van hem, maar eigenlijk is hij wel een man met een klein hartje.

De derde persoon van waaruit wordt geschreven is Joƫlle Lammerstee. Zij is een documentairemaakster en wil het influencerswereldje laten zien naar aanleiding van een vervelende gebeurtenis met haar zusje. Ze kiest bewust voor het influencersbureau EPIC en gaat ver om de waarheid waarin zij gelooft aan de wereld te laten zien. Haar personage lijkt in eerste instantie erg oprecht maar ze blijkt ook nog andere redenen te hebben bij alles wat ze doet.

Door de korte hoofdstukken leest het boek erg snel. Ook wordt elk hoofdstuk vanuit een ander perspectief geschreven en dat geeft afwisseling waardoor het niet saai wordt. De hoofdstukken worden afgewisseld met DM's aan Claire. In de loop van het boek krijgen deze steeds meer waarde voor het verhaal en wordt steeds duidelijker hoe het zit.
De spanning komt echt pas tegen het einde van het boek, maar dat maakt het niet minder leuk om te lezen.
Met 'Volg me' krijg je een duidelijk beeld hoe het eraan toe gaat achter de schermen van de wereld van de mooie plaatjes op social media. De online wereld waarin veel niet is wat het lijkt.....

Meer recensies van Brigitte