Niet wie maar hoe....dat is wat je wil weten!

Brigitte 13 augustus 2023
Jackdaw – Daniel Cole
Ik heb meegedaan met de Sterrenthriller-leesclub voor Jackdaw van Daniel Cole.
Als eerste mijn dank aan Luitingh-Sijthoff voor het ter beschikking stellen van het e-book. Nog voordat het in meerdere landen is verschenen mochten wij in Nederland alvast lezen. Erg bijzonder!
Omdat ik nog nooit eerder werk van Daniel Cole heb gelezen, was ik erg nieuwsgierig naar zijn schrijfstijl.

De Britse Daniel Cole (1983) werkte voorheen als ambulancebroeder hierdoor is het niet verrassend dat hij in zijn thrillers de meest gruwelijke details weet te beschrijven. Met het boek Ragdoll brak Daniel Cole door en werd hij een wereldwijd succesvolle auteur en het boek is verfilmd voor tv. Inmiddels is de bloedstollende Ragdoll-trilogie compleet met Marionet en De Wolven. Verder is het boek Mimic ook van zijn hand verschenen.
Nu in 2023 is het eerste deel van een nieuwe serie gelanceerd: Jackdaw.
Jackdaw is het Engelse woord voor kauw. De media geeft deze naam omdat de moordenaar zijn slachtoffers onthoofd waarop hij 5 krassen achterlaat en het lichaam laat verdwijnen en vervolgens ook nog altijd iets glinsterends meeneemt.

Het verhaal begint met de onthoofding van een beroemde socialite tijdens een drukbezocht feest, gruwelijke foto's die op haar eigen sociale media werden geüpload en haar lichaam dat vervolgens op onverklaarbare wijze verdween. De derde moord in korte tijd, met dezelfde handelswijze... ongetwijfeld het werk van de door de media genaamde Jackdaw killer.
De hoofdpersonen zijn Scarlett Delaney, rechercheur. Frank, tevens rechercheur maar ook de ‘mentor’ van Scarlett en de charmante Henry Devlin, de privédetective waarmee Scarlett gaat samenwerken.
Ik vond Scarlett erg naïef en stoorde mij daar ook soms wel aan. Het karakter is ook nog niet erg uitgediept maar dit zal vast in een vervolg nog komen.
In eerste instantie vraag je jezelf af wat Henry te verbergen heeft, dit word je vanzelf duidelijk.
Gedurende het boek maak je verder nog kennis met diverse personages die ofwel het slachtoffer zijn van de Jackdaw-killer of die voor het verhaal (of het vervolg) van belang zijn.
Omdat er vanuit een ieder wordt geschreven is het vooral in het begin van het boek een beetje warrig.
Dit verbetert in de loop van het verhaal omdat je meer aan de schrijfstijl gewend raakt.

De hoofdstukken zijn kort, wat ikzelf altijd erg prettig vind. Verder worden de hoofdstukken aangeduid met zeer bijzondere titels. Wat mij betreft is dit niet nodig en mogen de hoofdstukken gewoon genummerd zijn. Voor mij had het geen meerwaarde.
De schrijfstijl is vlot en beeldend waardoor ik het plaatje voor me zag bij wijze van spreken.
Cole weet op een goede manier te vertellen hoe de moorden gepleegd zijn.
In de leesclub werd de humor erg geprezen maar om eerlijk te zijn is deze niet aan mij besteed.
Ik zag/las de humor niet, misschien is het boek voor mij daarom 3 sterren waard. Het boek nodigt wel uit om verder te willen lezen (om te weten hoe de moorden zijn gepleegd), het is beeldend geschreven en je word wel nieuwsgierig gemaakt naar een vervolg.

Meer recensies van Brigitte