Geheugenspel

Brigitte 29 december 2020
Geheugenspel – Nina Verheij
Ik heb dit boek mogen lezen via de leesclub van Thrillers & More. Dank daarvoor en ook dank aan Hamley Books voor het beschikbaar stellen van het boek. Uiteraard de grootste dank aan Nina Verheij voor het schrijven van dit boek!
Nina Verheij is een schrijfster, geboren in 1984. Ze is een Hillegomse Haarlemse met een zwak voor poffertjes en haar kat Emmy, zoals ze zichzelf omschrijft. Rond de leeftijd van 12 schreef ze haar eerste thriller “een graf zonder naam”. Vervolgens heeft ze diverse opleidingen gedaan en gewerkt waardoor het schrijven op een laag pitje stond.
Eind 2016 maakte ze een reis door Australië en daar ontstond het begin van de whodunit “Fatale keuzes”, die in oktober 2019 is verschenen. In november 2020 verscheen het vervolg “Geheugenspel”. Inmiddels is ze bezig met het derde (en waarschijnlijk het laatste) deel over Emily Gagliardi. Deze zal “Blinde wraak” gaan heten.
In “Geheugenspel” is Emily de hoofdpersoon. Zij maakt deel uit van het politieteam waar ze stage gelopen heeft en waar haar vader, die vermoord is, gewerkt heeft. Verder maken we nog kennis met diverse andere personages zoals bv Paul. Hij was haar vaders partner en hij komt vrij na een gevangenisstraf. De reden van zijn straf is niet geheel duidelijk als je het eerste boek “Fatale keuzes” niet hebt gelezen, maar dit is niet storend. De diverse personages worden geleidelijk aan geïntroduceerd. Soms is het wel even schakelen over wie het gaat en moet je er goed je aandacht bijhouden.
De opbouw van het boek is dat het in 2 tijdsperioden is geschreven: de aanloop naar oudejaarsnacht van 1998 en het jaar 2019 waarin duidelijk is geworden dat de verkeerde persoon opgesloten heeft gezeten voor de dood van haar vader. Emily gaat op zoek naar de waarheid en in haar zoektocht neemt ze Paul mee.
Gebeurtenissen uit 1998 vallen precies op de goede plekken in de zoektocht van 2019. Alles komt uiteindelijk bij elkaar waardoor alle losse eindjes weer een geheel vormen.
Nina gebruikt geen ingewikkelde woorden en schrijft beeldend. Als lezer kun je er een goed beeld van vormen. De hoofdstukken zijn kort en het is duidelijk in welke tijd deze zich afspeelt omdat dit er steeds boven staat vermeld.
Het eerste boek van Nina Verheij heb ik niet gelezen, maar dat is niet perse nodig om dit boek te kunnen lezen. Voor mijzelf zou het wel een meerwaarde zijn geweest zodat er wat meer achtergrondinformatie is over Emily en Paul.
Van mij krijgt het boek 3,5 ster omdat het wel vlot leest. Qua spanning was het voor mij wat minder. Ik werd zeker wel geprikkeld door gebeurtenissen of wetenswaardigheden om verder te lezen maar het was niet zo dat ik elke vrije minuut verder wilde lezen omdat ik zo nieuwsgierig werd naar de ontknoping…
Al met al heb ik wel een aantal fijne uurtjes leesplezier gehad, bedankt daarvoor Nina Verheij!

Meer recensies van Brigitte