Noorderlicht

Brigitte 26 februari 2021
Noorderlicht – Mariska Overman
Via de site vrouwenthrillers.nl heb ik dit boek gewonnen in ruil voor een recensie. Dank daarvoor en ook dank aan De Crime Compagnie voor het ter beschikking stellen van het e-book.
Uiteraard de grootste dank aan Mariska Overman voor het schrijven van dit boek.
Mariska Overman (1970) studeerde theologie en heeft met haar man een communicatiebureau om de dood bespreekbaar te maken. Ze schreef eerder een serie rondom ex-rechercheur Isabel Dieudonné, waarvan het tweede deel, Voltooid maar liefst 4 sterren kreeg in de VN thrillergids.
In februari 2020 maakte ze zelf de zeiltocht uit dit boek.

De korte introductie voor Noorderlicht is als volgt:
Noor, Frode, Magnus en Katja hebben elkaar ontmoet op een online literair forum. Een van hen had een idee. Nu bevinden ze zich op een zeilschip in de ijzige winterkou van Noorwegen. Net als de andere passagiers zijn ze op zoek naar het befaamde noorderlicht. Maar ze zijn ook op zoek naar een slachtoffer: iemand moet dood. Dat is wat ze hebben afgesproken. Maar zo simpel blijkt het niet te zijn…

Noorderlicht is geschreven vanuit het perspectief van Noor. Je wordt meegenomen in Noor’s gedachten, haar gesprekken en wat ze ziet.
Tussendoor vindt je stukken die geschreven zijn op het literaire forum waardoor je ontdekt hoe ze tot dit idee zijn gekomen.
Ook worden er flarden van een tv-show op de Noorse televisie geschreven. Daarin lees je hoe enkele medepassagiers de reis ervaren hebben.

Het boek leest vlot. De hoofdstukken zijn kort, wat ikzelf altijd erg prettig vind.
De schrijfstijl is beeldend. Door de gedetailleerde beschrijvingen had ik een goed beeld hoe de haventjes e.d. eruit zagen. Ook kon je de opwinding voelen die de passagiers hadden toen ze walvissen zagen en ook toen ze uiteindelijk het noorderlicht konden zien.
Er worden ook wel wat ‘moeilijke’ woorden gebruikt.

Soms was het chaotisch om te lezen. Er werd best wel veel informatie gegeven over de medepassagiers. Ik moest af en toe echt even nadenken welke feiten er bij wie hoorden.
Tijdens het lezen wilde ik wel graag weten wie nou uiteindelijk het slachtoffer zou zijn, maar de weg naar de ontknoping was niet zo spannend dat ik op het puntje van mijn stoel zat, bij wijze van spreken.
De ontknoping was wel verrassend en had ik niet aan zien komen, dus dat is wel goed gedaan.

Van mij krijgt het boek 3 sterren omdat het niet super spannend is, wel vlot leest en een mooie twist op het einde heeft.

Bedankt Mariska Overman voor de vele uurtjes leesplezier!

Meer recensies van Brigitte