Boeiende roman waarin vele mooie thema’s verwerkt zijn.

Brigitte 13 augustus 2020
Recensie – De Spaanse Belofte – Karen Swan
Karen Swan heeft een roman geschreven die zich afspeelt in Madrid.
Charlotte Fairfax is een vermogensadviseur die op het punt staat om in het huwelijksbootje te stappen met Stephen. Enkele dagen voor de grote dag moet ze voor haar kantoor naar Madrid om een belangrijke opdracht uit te voeren.
De bekende familie Mendoza heeft hun hulp ingeroepen. Mateo zijn vader ligt op sterven en hij vraagt dringend raad i.v.m. het testament.
Charlotte neemt de opdracht aan, en denkt dat ze alles afgerond zal krijgen voor haar huwelijk. Ze zal hulp krijgen van een professor in de geschiedenis die de achtergrond van de familie Mendoza zal onderzoeken.
Bij aankomst blijkt de verwachte professor verhinderd te zijn en wordt hij vervangen door Nathan. Dit is een grote verrassing voor Charlotte. Nathan is een ex-lief van haar die ze nooit heeft kunnen vergeten. Afwachten of dit geen problemen zal opleveren.
Naarmate het onderzoek vordert, komen er verschillende geheimen naar de oppervlakte, die generaties lang verborgen geweest werden.
Op deze manier schrijft Karen Swan haar verhaal in twee verhaallijnen. De eerste gaat over het leven van de familie Mendoza in de jaren dertig tijdens de Spaanse Burgeroorlog. De tweede verhaallijn over het hier en nu met Charlotte en Nathan die de opdracht van Mateo aanvaarden.
Karen Swan heeft een vlotte schrijfstijl. Ze schrijft boven haar hoofdstukken de vermelding tijdens welke periode het zich afspeelt. Zo kan je altijd goed volgen over welke personages je leest. Ze schrijft heel gedetailleerd. Je kan alles mee beleven alsof je mee aan de actie deelneemt. De opstootjes, de toespraken die gegeven worden ed.
Je kan je zelfs een voorstelling maken van het prachtige huis van de familie Mendoza met hun arena, maar eveneens de armoedige toestand van de werkmensen. Er is een groot verschil tussen de rijken en de armen. Dit komt in de twee verhaallijnen sterk naar boven.
De schrijfster verweeft verschillende thema’s in haar verhaal, zoals liefde, armoede, vergeven, feminisme, macht, schuldgevoel, belofte.
De personages worden goed uitgediept. Je leert de karakters kennen en ziet ze verder evolueren naarmate het verhaal vordert. Ze worden sterkere personen met veel meer zelfvertrouwen. Alles wat er vroeger gebeurde heeft zijn sporen nagelaten.
Hierdoor voel je steeds de aansporing om verder te blijven lezen. Je wil steeds meer weten en je wordt nieuwsgierig hoe het verhaal zal eindigen.
Zoveel personages en zoveel aanwijzingen die allemaal hun plaats vinden in het plot dat net nog anders is dan je verwacht.
De Spaanse Belofte is een roman die mij van begin tot eind kon boeien. Ik was verkocht vanaf het eerste moment. Karen Swan heeft er een fan bij.
Dit verhaal is zo boeiend geschreven dat ik het zeker en vast een aanrader kan noemen.
Hiervoor geef ik 4,5*
@Hebban Leesclub bedankt dat ik mocht deelnemen aan de leesclub

Meer recensies van Brigitte