Mooi boek

Brigitte 04 oktober 2020
Gelezen voor
“In de boekenkast “
Recensie Hawaï 2000 - Heidi Koren - Uitgeverij Vrijdag

Heidi Koren heeft een roman geschreven over Lin die psychotherapeute is. Op het ogenblik dat we met haar kennismaken, moet ze van haar werkgever verplicht thuisblijven. Ze moet even tijd nemen voor zichzelf.
De bedrijfsarts geeft haar de raad om enkel dingen te doen die ze leuk vindt. Lin heeft te kampen met een burn-out. Ze kan het zelf nog niet plaatsen. Lin leeft voor haar werk.

Ze gaat naar huis naar haar enige dierbare vriend Jacob, haar herdershond.
Na enkele dagen nietsdoen, beslist Lin om zichzelf te verwennen door een nieuwe bank te kopen. Het wordt een prachtige “Hawaï 2000”.
Bij de levering komen ze tot de ontdekking dat haar deur niet breed genoeg is, dus de bank wordt voorlopig in de veranda geïnstalleerd.

Heidi Koren verkiest om in haar roman met flashbacks te werken. Op die manier krijgen we een beeld van de jeugdjaren van Lin. We weten nu dat ze nog een zus heeft, met wie ze weinig contact heeft. Haar ouders zijn destijds gescheiden, omdat haar vader een jongere vrouw leerde kennen, nl. Saskia. Haar moeder kon dit moeilijk verwerken. We krijgen met stukjes en beetjes een beeld van de woelige jeugd en de gevolgen daarvan. Lin haar reacties die ze nu toont, hebben te maken met de belevenissen gedurende haar jeugd.

Saskia belt Lin op om te laten weten dat ze haar vader komt afzetten bij haar. Ze heeft het helemaal gehad met hem. Haar huwelijk is voorbij en ze wil tijd nemen voor zichzelf. Voor Lin kan reageren heeft Saskia al ingehaakt.

Na een lange wandeling met Jacob, vindt ze haar vader met 2 koffers en een brief op haar veranda. Hij heeft Parkinson en Alzheimer, weet niet goed wat er aan de hand is.
Lin ontwijkt haar vader en hij installeert zich op de koude veranda op het nieuwe bankstel. Het enige gezelschap dat hij heeft, is een eenzame merel die hij daar vindt.
Lin haar buurman bekommert zich om haar vader, vermits zij hem volledig negeert. Hij zorgt voor warme koffie, een warme slaapzak ...

De schrijfster laat langzaamaan in het verhaal meer weten waarom Lin deze behandeling toepast op haar vader. Wat gebeurde er tijdens haar kindertijd ? Is het enkel omdat hij het gezin verlaten heeft of is er meer aan de hand ? Wat gebeurde er met Lin’s moeder ?
Is Lin slecht omdat ze niet wil zorgen voor haar vader ?
Is Saskia slecht omdat ze wil scheiden van haar man en hem achterlaat bij Lin ?
Er wordt een complexe verstandhouding beschreven in deze roman. Lin is een eenzaat, ze heeft geen vrienden, een miniem contact met haar buurman, waarvan ze de naam niet weet, bijna geen contact meer met haar zus, enkel met haar herdershond Jacob. Hij is haar alles.
Haar vader heeft ook helemaal niemand meer, hij sluit vriendschap met een merel die hij in de veranda vindt.
Vinden ze een manier om iets nader tot elkaar te komen ?

Dit is een roman met weinig personages en met problemen die besproken worden die niet goed of slecht zijn. Het is niet altijd zwart/wit.

Heidi Koren heeft een krachtige roman geschreven over mensen die geen vrienden hebben, zo goed als alleen op de wereld staan. Gebrek aan sociale contacten.
Ze laat zien hoe een leven van jongs af wordt gevormd of misvormd door wat we elkaar onbewust aandoen.
Het resultaat kan je lezen in het boek Hawaï 2000.

Voor mij is dit boek 4* waard.

Meer recensies van Brigitte