Het leven van Omar

Gelezen voor
“In de boekenkast “

Recensie Planeet Omar - Problemen magneet - Zanib Mian - door Brigitte Audiens
28 juni 2020

We maken kennis met Omar, een 10-jarige jongen die met zijn ouders gaat verhuizen. Hij heeft nog een zus van 13 jaar, Maryam en een broertje van 3 jaar, Esa.
Zijn moeder heeft werk gevonden dat verder weg is, daarom moet Omar zijn vriendjes achterlaten en naar nieuwe school gaan. Allebei de ouders van Omar zijn wetenschappers.

Uiteraard is Omar heel zenuwachtig om naar een nieuwe school te gaan. Zal hij nieuwe vriendjes maken ? Is er een lieve juf in zijn klas ? En ook belangrijk, zullen ze hem aanvaarden ?
Allemaal vragen die door Omar zijn hoofdje spoken. Omar en zijn familie zijn moslim en leven volgens de regels van de islam. Hij hoopt maar dat er leuke kinderen in zijn klas zijn.
Omar is een jongen met een levendige fantasie die af en toe in een droomwereld leeft. Als hij zenuwachtig wordt, heeft hij een denkbeeldig vriendje dat hem komt helpen.

De eerste schooldag breekt aan en de kinderen vertrekken naar school. Juf Hallison wijst Omar zijn plekje aan in de klas. Hij mag naast Charlie gaan zitten.
Als zijn moeder hem later komt ophalen, verteld Omar heel tevreden dat hij een leuke dag heeft gehad. Charlie is al een goede vriend geworden en de juf is ook best meegevallen. Over de pestkop Daniël zwijgt hij maar, anders gaat zijn moeder naar school en dan wordt alles veel erger.

Daniel had rare dingen gezegd, maar Omar begreep het niet goed. Hij zal proberen het allemaal te vergeten of het zelf wel op te lossen.

Ondertussen kan hij zich amuseren met Charlie en de andere kinderen van de klas.
Op zondag houden ze thuis altijd “zondag-wetenschapsdag”. Wat altijd leuk is. Dan doet de hele familie proefjes, soms lukt het en soms mislukt het. Maar het is altijd lachen.
Het gezin doet alles samen, ze gaan samen naar de moskee. Daarna wordt het tijd voor de ramadan. Maryam is ondertussen al oud genoeg geworden om mee te doen, maar Omar is nog te jong. Maar hij wil absoluut mee proberen. Zijn ouders vinden het goed om in het weekend te proberen, maar niet in de week. Maar het is toch moeilijker dan hij dacht.

Dit boek geeft kinderen op een prettige manier een inzicht in de religieuze gebruiken van de cultuur van een ander land. Hoe verloopt de ramadan, het Suikerfeest, wat is de gedachte erachter. De kledij en de bedoeling van een hoofddoek. Het wordt iets duidelijker in dit boek.

Eveneens een grappige anekdote als het kleine broertje kattenkwaad uithaalt tijdens het bidmoment in de moskee. Het doet je lachen, je kan je er een voorstelling van maken, alsof je er persoonlijk bij bent.

Het verhaal neemt een leuke twist als de klas van Omar een uitstap maakt naar het Wonderlab, maar Omar en Daniël daar nooit aankomen. Spannend om te lezen.

Zanib Mian heeft op een leuke en aangename schrijfwijze een boek geschreven in een vlotte schrijfstijl over de integratie van een islamitisch jongetje in onze samenleving. Zijn cultuur wordt op een begrijpelijke en humoristische manier weergegeven. Het is het niveau dat verstaanbaar is voor 10-jarigen.
De dromen en gedachten zijn realistisch in het dagelijkse leven.
De auteur heeft de begrippen vriendschap, respect, vooroordelen over elkaar en begrip opbrengen mooi verwerkt in dit boek. Lees als voorbeeld o.a. Mw. Roberts, de buurvrouw.

Planeet Omar - Problemen Magneet is uitgegeven als hardcover met een opvallende oranje kleur. Hierop zie je Omar afgebeeld en rondom hem leuke kindertekeningen van zijn droomideeën.

Het verhaal zelf is opgemaakt met vele tekeningen en uitdrukkingen in verschillende lettertypes en zotte figuurtjes. Dit is om op een humoristische wijze uitleg te geven aan de jonge lezertjes en hen aan te sporen verder te blijven lezen. Persoonlijk vind ik dit prachtig gevonden. Een goede combinatie om de aandacht vast te houden.

Alle meisjes en jongens die houden van een superleuk boek met een beetje spanning, avontuur, veel humor en een inkijkje bij een andere cultuur, kan ik aanraden om dit boek te lezen. Het leest heel vlot, zodat je het op één dag kan uitlezen.
Je kan jezelf herkennen In de avonturen van Omar en genieten met volle teugen.

Zeker 3,5* waard

Meer recensies van Brigitte