Prachtig verhaal

Brigitte 04 oktober 2020
Gelezen voor
“In de boekenkast “

Recensie Raak me. Niet. - Laura Kneidl - door Brigitte Audiens

Raak me - Niet. Is het eerste deel van een duologie door Laura Kneidl geschreven.

Het is een new adult roman die het prachtig, ontroerend en emotioneel verhaal weergeeft van Sage, een achttienjarige studente.

Na een lange rit komt Sage, in haar oude Volkswagenbusje, aan bij de universiteit van Nevada.
Haar familie woont in Maine en ze heeft bewust een lange afstand gecreëerd om de verschrikkelijke gebeurtenissen die daar plaatsvonden te vergeten. Of althans te proberen te vergeten.

Nu ze op eigen benen staat, is haar financiële situatie niet zo rooskleurig. Dus ze besluit om voorlopig in haar Volkswagenbusje te blijven wonen en nog geen woonruimte te zoeken. Op die manier kan ze al een beetje geld besparen. Dat zal ze broodnodig hebben om haar studie te bekostigen.
In haar vrije tijd maakt ze ook mooie juwelen die ze in haar “etsyshop” verkoopt. Eveneens hoopt ze dat ze snel een bijbaantje kan vinden. Dan moet het allemaal wel lukken.

Nu ze hier volledig opnieuw begint en geen vrienden heeft, weet ze wel dat ze altijd haar boezemvriendin Megan, in Maine, kan bellen. Als ze eenzaam is of behoefte heeft aan een babbeltje kunnen ze op elkaar rekenen. Megan en Sage kennen elkaar al sinds ze kinderen waren. Ze hebben geen geheimen voor elkaar en staan altijd voor elkaar klaar.

Van zodra de colleges beginnen, maakt Sage al vlug kennis met enkele studenten en ook met April. Er is een klik tussen hen en ze worden vriendinnen.
April woont samen met haar broer Luca in een prachtig en ruim appartement aan de universiteit.

Na verschillende gebeurtenissen stellen April en Luca voor aan Sage om bij hen te komen wonen. Na veel wikken en wegen neemt Sage hun aanbod aan. Op die manier leert ze hun vrienden nog beter kennen, maar door haar verleden, waar ze niet over wil praten, houdt ze bewust afstand.

Ondertussen heeft ze een baantje gevonden in de bibliotheek en tot haar verbazing werkt ze daar samen met Luca.

Luca is blijkbaar een heel aantrekkelijke en vriendelijke jongeman, die vele meisjesharten sneller doet slaan. Maar hij heeft bindingsangst wegens iets uit zijn verleden. Dus deze dreamboy heeft liever geen vaste relatie.

Onze drie jonge vrienden proberen, ieder op hun eigen manier door het leven te gaan en bouwen ondertussen een mooie vriendschap op. En het samenwonen lukt hen prima.
Ze gaan samen af en toe uit, geven een feestje, kunnen elkaar hun privacy gunnen,... en ze leren elkaar beter en beter kennen.

Maar vanzelfsprekend haalt het verleden je af en toe weer in. Een telefoontje, een mail...
is voldoende om alle beelden terug voor de geest te brengen.
Sage krijgt een paniekaanval. In haar hoofd denkt ze haar mantra:
“Ik ben niet bang”
“De angst is niet echt”

De schrijfstijl van Laura Kneidl is heel vlot. Er zit echt vaart in het verhaal. Je rolt van het ene gevoel in het andere. Van euforie tot grote teleurstelling.

Stapje voor stapje kom je te weten wat er in Maine aan de hand was, waarom Sage wegvluchtte op haar achttiende verjaardag. Laura laat ons de gedachten van Sage lezen. Dit toont ook de evolutie aan die ze maakt als persoon tijdens het verhaal. Dit boek is zo boeiend geschreven. De beschrijvingen op welke manier ze probeert haar gevoelens de baas te blijven. De onbekende gevoelens te verkennen en leren openstaan voor anderen. Ook de diepe vriendschappen van de andere personages zijn gedetailleerd en emotioneel weergegeven.
De kleine vriendenkring begin je beter te leren begrijpen.

Je ziet en voelt het verhaal voor je ogen voorbij flitsen als in een film. En voor je het goed en wel beseft, ben je op de laatste pagina aangekomen met een enorme cliffhanger.

Dan wil je maar één ding. Direct deel twee bestellen en verder lezen.

Raak me. Niet. Is een aangrijpende rollercoaster die me niet onberoerd heeft gelaten.
Sage en Luca zijn nog lang in mijn hoofd blijven hangen.
Vanaf het begin kon Laura me overtuigen om te blijven doorlezen.

Welverdiende 5*****

Meer recensies van Brigitte