Los geslagen

Deze recensie is eerder verschenen op Koukleum.nl.

In huize Koukleum worden de verhalen van Saskia M.N. Oudshoorn altijd met veel interesse gelezen. Zo lazen wij eerder o.a. al haar thriller ‘Dieptepunt‘, maar ook haar feelgood-series ‘Foodtruck Fiësta‘, ‘Funky Foodtruck‘ en de ‘Geluk-serie‘. Ook las ik ‘De wensenwinkel‘, haar gloednieuwe kerstverhaal dat ze samen met collega-auteur Chantal Claassen schreef. Maar naar nieuwste thriller ‘Los geslagen’ waren wij natuurlijk ook erg nieuwsgierig. Ik kon dus ook niet wachten tot dit boek aan de beurt was op ons nog-te-lezen-lijst(je).

Als je ‘Los geslagen’ open slaat, krijg je eerst een opsomming te zien van wie er in welke villa woont en bijvoorbeeld hoe oud deze persoon is en wat voor dagelijkse bezigheden hij of zij heeft. Erg fijn om bij de hand te hebben natuurlijk, maar ook schrok ik een beetje, want zou het zo’n ingewikkeld verhaal zijn? Tijdens het lezen merkte ik dat dit gelukkig niet het geval was en dat ik eigenlijk ook niet meer terug hoefde te grijpen naar dit overzicht. Het is een mooi overzicht, maar ook eigenlijk niet meer dan dat.

In de proloog lezen wij over Gijs Tullemans. Je merkt dat de man niet meer de jongste is en afhankelijk is van anderen want sinds kort woont hij in bij zijn dochter Annemie en zijn schoonzoon Frederik. Nadat hij een hap van zijn vanillevla met chocoladebolletjes, zijn favoriet, heeft gegeten, sterft de beste man. Wie hem dit bakje vanillevla heeft gegeven, blijft onduidelijk en dit maakt mij erg nieuwsgierig. Ik wil snel verder lezen, dus sla de bladzijde gelijk om.

Als ik aan de eerste hoofdstukken begin, merk ik al meteen dat, ook in dit verhaal, de makkelijke schrijfstijl van Saskia weer naar voren komt. Saskia is erg goed in het neerzetten van menselijke personages, het zouden zomaar jouw buren kunnen zijn. En dit gevoel had ik ook meteen het gevoel alsof ik zelf in de straat van Annemie en Frederik woonde en als ik dit gevoel heb kan ik helemaal opgaan in het verhaal. Dit resulteerde er dan ook in dat ik het verhaal in een mum van tijd uit had.

Dat het verhaal de titel spannende roman heeft gekregen is goed. Als het de titel thriller had gekregen waren de lezers denk ik op het verkeerde been gezet. ‘Los geslagen’ is dan wel een spannend verhaal, maar geen bloederige thriller waar veel moorden aan te pas komen. Dit zorgt ervoor dat Saskia met dit verhaal ook deze doelgroep kan bereiken.

Omdat het verhaal ook verkrijgbaar was bij Kobo Plus kon ik het natuurlijk niet laten om het verhaal, tijdens het lezen, ook te beluisteren en dit was wederom een feest. Het verhaal is ingesproken door Dafne Holtland en persoonlijk vind ik dat deze stemacteur een hele prettige vertelstem heeft. Bepaalde situaties in het verhaal wist Daphne echt naar voren te brengen en hierdoor beleefde ik het boek nog intenser.

‘Los geslagen’ is een spannende roman geworden die je even laat ontsnappen aan je dagelijkse bezigheden. Even lekker ontspannen met een goed en spannend verhaal. Ik heb in ieder geval genoten!

Meer recensies van Bryan van De Koukleumpjes