“Je kan in je leven nog zo je best doen, je verleden blijft onuitwisbaar! ”

“Een spannende thriller met sterke personages, waardoor ik ongelooflijk nieuwsgierig ben geworden naar de jeugd van Jana!”
Kort na elkaar worden er twee vrouwen dood aangetroffen in Norrköping – Zweden, met hun benen aan elkaar genaaid, alsof het zeemeerminnen zijn.
Jana Berzellius, Officier van Justitie, wordt op de zaak gezet en samen met inspecteur Hendrik Levin en rechercheur Mia Bolanders proberen ze te achterhalen wie de dader kan zijn. Als er nogmaals een vrouw verdwijnt ontdekken ze wel een patroon, maar snappen niet hoe hij zijn slachtoffers uitzoekt. Er zijn namelijk geen overeenkomsten tussen de slachtoffers en ook lijken er geen verbanden tussen de vrouwen onderling.
Ze voelen dat het een race tegen de klok is om het volgende slachtoffer te vinden voordat ze dood is. Het ontbreekt ze alleen aan aanknopingspunten en de stapjes die ze in het onderzoek zetten zijn zo klein dat ze een onverwachte samenwerking aangaan. Ze denken namelijk dat de dader samenwerkt met iemand uit de tbs-kliniek. Vandaar dat ze Danilo, die ook in de tbs-kliniek zit, benaderen met een bijzonder voorstel. Dat Jana deze Danilo al van kinds af aan kent weet verder niemand en welke geschiedenis ze delen al helemaal niet!
Gaan Jana en het politieteam deze race winnen of zullen er toch nog meer slachtoffers vallen?
Als ik start in Alter ego, val ik met de deur in het moord “huis”. Heerlijk, ik houd er van als een boek zo van start gaat. Dan ontwikkelt het verhaal zich stapje voor stapje, maar nergens saai wordend. Intussen krijg je de nodige kennis over de personages die een hoofdrol, dan wel bijrol spelen. Dit wordt overigens goed gedoseerd gedaan. Al moet ik zeggen dat ik ineens een kant te zien kreeg van Jana, die ik helemaal niet aan zag komen! Waarschijnlijk omdat ik de voorgaande delen niet gelezen had. In deze thriller zit wel een extra gelaagdheid en heeft ook meerdere plotwendingen. Een aantal van deze wendingen zag ik wel aankomen maar dit kan aan mijn verknipte bovenkamer liggen; van een literaire roman maak ik in mijn hoofd nog een thriller …de plot wendingen waren namelijk wel echt mooi verweven in het verhaal. Heb ik helemaal geen kritiek? Ja wel, er is één gebeurtenis wel erg toevallig en verder is er iemand die wel vrij eenvoudig lijkt weg te komen met een bloedige daad. Ondanks dit heb ik Alter ego met heel veel plezier gelezen!
Mustread!

Meer recensies van Carla Kooijman