Verfrissend qua diversiteit, maar helaas een tikkeltje oppervlakkig

Carmen Ploeg 29 augustus 2022

Georgia droomt van een leven vol romantiek. Het enige probleem is dat ze nog nooit verliefd is geweest. Als ze gaat studeren ziet ze dit als een goed moment om alles om te gooien en nu toch eindelijk echt verliefd te worden. In Liefdeloos van Alice Oseman (bekend van de graphic novel en Netflix-serie Heartstopper) volgen we Georgia in haar zoektocht naar de liefde.

'Liefdeloos biedt een diverse groep personages en is een lief verhaal.' - recensent Carmen

Georgia is gek op fanfictie en begint aan een nieuw avontuur op de universiteit. De connectie is misschien snel gelegd met Fangirl van Rainbow Rowell. Toch verloopt het verhaal van Georgia net iets anders. Want wat als je nou nooit verliefd bent geweest? En je eigenlijk ook gruwelt van het idee om iemand te zoenen?

In haar extraverte kamergenoot Rooney ziet Georgia een orakel van de liefde, die haar kan helpen bij het vinden van de liefde. Maar Rooney blijkt ook niet alles te weten en voor Georgia wordt de zoektocht steeds ingewikkelder doordat ze in de knoop ligt met haar gevoelens. In haar zoektocht ontdekt ze de uitgebreide wereld van aseksualiteit en aromantisch zijn. Het is verfrissend om een verhaal te lezen waarbij het hoofdpersonage ontdekt dat er meer is dan een leven waarin twee mensen verliefd op elkaar worden en ‘nog lang en gelukkig’ leefden.

Liefdeloos (vertaald door Niels van Eekelen) biedt een diverse groep personages en is een lief verhaal, waarin vriendschap enorm belangrijk is. Ook al maakt Georgia op dit gebied veel fouten, want het ontdekken van haar seksualiteit verloopt voor haar behoorlijk rommelig. Maar dat is misschien niet eens zo gek, als je al je hele leven van alle kanten te zien en te horen krijgt dat ‘de liefde’ het doel van het leven is. Iets waar Georgia boos om wordt tijdens één van de openhartige gesprekken met haar kamergenoot en vriendin Rooney.

Doordat de focus zo ligt op het feit dat Georgia maar niet verliefd lijkt te kunnen worden, wordt er verder helaas weinig tijd besteed aan het volledig inkleuren van haar personage. Ze houdt van romantische musicals, ze houdt van fanfictie, ze houdt van theater. Maar wie is ze buiten deze hobby’s om? Er wordt een paar keer benoemd dat Georgia ineens last kreeg van podiumvrees. Dit wordt gebracht als een belangrijk punt in haar leven, maar er wordt nooit op ingegaan waardoor dit kwam en waarom ze er weer overheen groeit.

Naast de serieuze zoektocht naar wie Georgia is, biedt het boek gelukkig ook luchtige en grappige momenten, waardoor je als lezer gemakkelijk door het verhaal wordt geleid. Uiteraard is er ook genoeg drama waarmee je nieuwsgierig wordt gemaakt naar de rest van het verhaal. Maar waar het geweldig is om eens iets te lezen over aromantisch en aseksueel zijn, is het jammer dat Georgia niet dieper is uitgewerkt. Hierdoor blijft ze een vlak personage en biedt het verhaal niet meer dan een vluchtig kijkje in de aromantische en aseksuele wereld. Georgia leert zichzelf misschien beter kennen, maar wij als lezer kennen haar alleen van haar (a)seksualiteit.

Meer recensies van Carmen Ploeg