Romance die niet zo zoet is als hij bedoeld is

Carmen Ploeg 14 juni 2023

Wat doe je als je beste vriendin verliefd is op een jongen die haar slecht behandelt? Dan stel je natuurlijk een verslavingshulpprogramma voor! Het Libby Garrett-project van Kelly Oram (vlot vertaald door Lia Belt) is het vervolg op Het Avery Shaw-experiment. Nu heeft Libby, de beste vriendin van Avery, hulp nodig om over haar verliefdheid heen te komen.

'Als we Libby hadden kunnen volgen met het zetten van deze stappen, dan had haar personage veel groei kunnen laten zien' – Recensent Carmen

Het Libby Garrett-project is een vermakelijk verhaal waar je haast in één ademteug van de eerste naar de laatste bladzijde schiet. Maar als je wat dieper kijkt is het verhaal voorspelbaar, gebeurt er weinig en zijn er allerlei problemen aan te wijzen. Zo wordt Adam neergezet als prins op het witte paard, maar is zijn gedrag behoorlijk problematisch. Het niveau 'slut shaming' is daarnaast ook best hoog in dit boek. Misschien komt het omdat de oorspronkelijke editie al een paar jaar uit is (2015), waardoor dit soort zaken net niet lekker door de tijd heen zijn gekomen. Dit tweede deel kan overigens prima los worden gelezen van het eerste deel.

Het verhaal zit zo: Libby heeft zichzelf helemaal verloren aan Owen, die helaas alleen interesse in haar heeft voor de seks. Terwijl ze haar best doet om Owen voor zich te winnen, raakt ze ondertussen steeds verder verwijderd van haar vrienden. Na een voorval waarbij Libby haar vrienden keihard laat zitten, organiseren ze een interventie. Deze interventie is de start van het twaalfstappenprogramma om Libby van haar 'Owen-verslaving' af te helpen. Als haar sponsor komt Adam in het verhaal. Hij is de collega van haar beste vriendin Avery én de barista van haar favoriete koffietentje. Een jongen die toevallig veel van verslavingen weet omdat zijn moeder alcoholverslaafde is. Ook heeft Adam al enkele jaren een oogje op Libby. Wat volgt kun je waarschijnlijk wel invullen, want erg verrassend is het verhaal niet.

Dan komen we nu aan bij een van de problemen in dit boek. Waar Owen duidelijk wordt neergezet als een eikel, wordt Adam neergezet als de gevoelige, aardige jongen die gewoon wat pech heeft gehad in het leven. Maar eigenlijk vindt Adam zichzelf vooral aardig en gaan de andere personages daar om een of andere reden in mee. Dat hij misschien niet zo aardig is als hij denkt, blijkt als hij al vroeg in het boek uit zijn slof schiet tegenover Libby, wat totaal misplaatst is omdat hij haar helemaal niet goed kent. Daar krijgt hij later wel weer spijt van, maar de andere personages laten weten dat Libby het wel verdiende. Dit klinkt niet echt als het zwijmelachtige begin van een romance, terwijl dat wel zo bedoeld lijkt.

Adam is verder bezitterig, neerbuigend en hij noemt Libby 'hoerig' omdat ze zich zo door Owen laat gebruiken. Hij laat haar zelfs de hele ('sletterige') inhoud van haar kast weggooien omdat dit zogenaamd niet bij de 'echte Libby' zou passen. Veel handelingen van Adam zijn waarschijnlijk als lief gebaar bedoeld door de schrijfster, maar laten hem overkomen als een engerd, bijvoorbeeld hoe Adam Libby vasthoudt terwijl ze met Owen praat. Of Adam dus echt het antwoord is op de liefdesproblemen van Libby is maar de vraag.

Als we alle problemen met Adam even door de vingers zien, doet het boek verder maar weinig met het twaalfstappenprogramma. Libby doorloopt veel van de stappen buiten de bladzijdes om. Dan hebben we Adam een poosje gevolgd en als Libby weer tevoorschijn komt, vertelt ze hem over haar vooruitgang. Dat is jammer, want als we Libby hadden kunnen volgen met het zetten van deze stappen, dan had haar personage veel groei kunnen laten zien. Nu blijft ze oppervlakkig uitgewerkt.

Het Libby Garrett-project maakt helaas weinig indruk en blijft niet meer dan een vermakelijk boek dat het ene oog in gaat en het andere oog weer uit. Door de benoemde problemen is dit boek dus geen grote aanrader, maar voor een luchtig boek tussendoor is hij wel weer geschikt.

Meer recensies van Carmen Ploeg