Een korte rollercoaster die zeker langer had mogen duren

Carmen Ploeg 14 september 2021

Noor rouwt nog om het plotselinge overlijden van haar vader. Terwijl haar klasgenoten het alweer bijna lijken te zijn vergeten, weet Noor niet hoe ze nu verder moet. In de novelle Mijn nacht met Vedder van Buddy Tegenbosch volgt de therapie voor Noor, in de vorm van een bijzondere nacht met Vedder. Weet Tegenbosch dit emotionele verhaal in 104 pagina’s goed tot zijn recht te laten komen?

Noor heeft één angst en dat is dat ze haar pas overleden vader vergeet. Iets wat haar vriendinnen niet zien, maar haar klasgenoot Vedder wel. Op een nacht klopt hij op haar raam en gaan ze met zijn tweetjes op stap. Tijdens deze nacht leren Noor en Vedder elkaar beter kennen en leert Noor anders kijken naar haar verdriet. Bijna het hele verhaal van de novelle speelt zich af tijdens deze nacht.

Vedder is mysterieus en als Noors vriendin het niet over hem zou hebben zou je je haast afvragen of hij wel echt bestaat. Is hij nou wel of niet een verzinsel van Noors onderbewustzijn? Maar Vedder lijkt toch wel echt te zijn en hij heeft ook echte problemen. Het verhaal springt moeiteloos van humor naar verdriet en van boosheid naar hoop. Noor en Vedder praten over depressiviteit en verdriet, maar ze kijken ook verwonderd naar de wereld om hen heen. En ook is er plek voor hier en daar een grapje. Nergens voelt het verhaal te zwaar of te droevig door deze balans.

Mijn nacht met Vedder is onderdeel van de XS-serie van Best of YA. Deze novelles zijn speciaal geschreven om jongeren een toegankelijk boek op te laten pakken. En ook al is Mijn nacht met Vedder kort, het verhaal heeft zeker een XL uitwerking op de emoties. Het is heel knap gedaan hoe je in weinig bladzijdes al zo in het hoofd en leven van Noor wordt getrokken. Ook al lees je het verhaal in één ruk uit, Noor voelt aan als een mens van vlees en bloed. Van lach tot traan.

De novelle is heel vlot en leuk geschreven. De personages voelen, zoals eerder al gezegd, echt aan. Nergens trekt het taalgebruik je uit het verhaal. Hierdoor is het, zoals bedoeld in de XS-serie, een perfect boek voor als je geen grote lezer bent. Maar ook voor boekenverslinders is dit lieve verhaal perfect.

Dus ben jij toe aan een vlot verhaal om als ‘palate cleanser’ te gebruiken tussen twee andere boeken in? Dan is Mijn nacht met Vedder van Buddy Tegenbosch misschien het perfecte verhaal voor jou! De novelle is een echte rollercoaster voor je emoties, maar het leest ook zo snel dat je haast geen reden hebt om hem niet op te pakken.

Meer recensies van Carmen Ploeg