verbazingwekkend

Hier gaat het boek over:

Sardinië, begin twintigste eeuw. Een jonge naaister strijdt voor haar dromen in een wereld die wordt gedomineerd door mannen. In deze tijd werden alle kleren nog op maat gemaakt. een meisje leert alle kneepjes van het vak van haar grootmoeder. Daarna begint ze als naaister aan huis te werken om zo haar eigen geld te verdienen. Haar naaimachine is haar weg naar de vrijheid.

In elk huis, tijdens het opmeten van de maten, luistert ze naar de verhalen van de eigengereide vrouwen om haar heen. In dit boek strijdt een jonge vrouw voor haar onafhankelijkheid en voor haar dromen in een wereld die wordt gedomineerd door mannen.

Het verhaal wordt verhaal vanuit een ik perspectief, wat bij dit verhaal ook uitstekend past. Door de gedetailleerde omschrijving van de gebeurtenissen en de omgeving bevind je, je werkelijk in het Sardinië van de twintigste eeuw. Het boek leest heerlijk weg als een roman, ondanks dat er toch heel veel van de geschiedenis in terug komt. Waardoor je dus ook nog wat leert.

Mijn Opa komt zelf van Sardinië, waardoor ik dit boek wel moest lezen. Alleen al omdat het zich daar afspeelt. Ook ben in erg gefascineerd over de rol van vrouwen in vroegere jaren. Vooral na het lezen van De mannen van Maria. En dan nu de stof in haar handen, dan pas zie je weer hoe ver wij vrouwen zijn gekomen in onafhankelijk worden. Het hoofdpersonage had alleen maar haar naaimachine, en toch durfde ze verder te dromen, en zich niet in een hoekje te laten duwen.

Echt een must read voor elke roman/geschiedenis fan.

Meer recensies van Caro Agnese Breikers