Het lezen waard!

Hier gaat het boek over:
Disa Jironet is officier van justitie in Amsterdam. Voor dit boek sprak zij met slachtoffers en daders, rechters, advocaten en officieren van justitie, maar voornamelijk vertelt zij over haar eigen ervaringen.

Het is een boek over de plek van de mens binnen het strafrecht. Jironet pleit dat het strafrecht meer gebaad is bij menselijkheid en mededogen dan bij controle en strenge sancties.

Mijn mening:
Jironet vertelt in een duidelijk en overzichtelijk boek wat zij belangrijk vindt binnen het Nederlandse strafrecht. Door in gesprek te gaan met zowel daders als slachtoffers maar ook met advocaten, waarbij zij ook haar eigen ervaringen beschrijft, geeft zij een duidelijk overzicht hoe het er in het Nederlandse strafrecht momenteel aan toe gaat en hoe dit veranderd zou moeten worden. Er zou namelijk ook meer aandacht moeten komen voor de kant van de daders, er zou meer mededogen moeten komen.

'Mededogen is een emotie die je voelt als je iemand ziet lijden en door dat gevoel ook de wens krijgt om diegene te helpen'.

Mededogen kan gezien worden als een zelfstandige emotie en niet als een plaatsvervangende emotie zoals medelijden of empathie, maar het hangt wel samen met deze emoties. Jironet legt uit dat het natuurlijk niet altijd makkelijk is om mededogen ook toe te passen in het strafrecht. Hiervoor moet je heel erg een onderscheid kunnen maken tussen de dader en het delict.

Ik denk dat Jironet op een hele duidelijke en begrijpelijke wijze een belangrijk maatschappelijk probleem ter sprake heeft gebracht. Ik ben zeker ook van mening dat een dader niet altijd alleen maar dader hoeft te zijn. Tuurlijk heb je daders erbij zitten die totaal geen empathie hebben, en een misdrijf plegen gewoon voor de kick. Maar er zitten zeker ook gevallen tussen van daders die een misdrijf plegen vanwege hele andere redenen. En het is belangrijk dat een rechter of een officier van justitie probeert om achter die onderliggende reden te komen, zodat die daders ook bepaalde hulp kunnen krijgen.

Een boek dat je eigenlijk gelezen zou moeten hebben om ook de andere kant van het strafrecht te zien.

Meer recensies van Caro Agnese Breikers