Een actueel thema dat fictie en non-fictie wel heel dicht bij elkaar brengt

In 2017 begon Suzanne Esther met het schrijven van een kort verhaal, haar proeflezers spoorden haar aan er een boek van te maken en na het nodige pushen kwam Esther met dit 2020 Kamp Alpha, De Pest Meester, wat zeker in deze corona tijd heel apart is om te lezen.

De cover is heel aantrekkelijk, één die je gauw oppakt in de boekhandel. De mooie blauwe kleur en de vlieg in het web geven de cover iets mysterieus en na het lezen voel je je als de vlieg, gevangen in het web van deze mysterieuze ziekte.

Het verhaal gaat over een mysterieuze ziekte die Nederland in zijn greep houdt. Het verhaal heeft vier belangrijke personages die op verschillende manieren aan elkaar gekoppeld worden door virus.

Het verhaal:

De jonge laborant Warner Rosenboom, die belast is met het onderzoek naar deze mysterieuze ziekte, heeft enkele bloedmonsters achtergehouden. Hij doet een ontdekking, maar wie zou deze beginnende laborant geloven. Maar dan is er iemand die zijn hulp kan gebruiken. Ook de mooie slimme Sophie Duval, een tandarts, die daarnaast ook nog in de gemeente raad van Hoorn zit, heeft meer inbreng in het bestrijden van dit virus, dan ze zelf kan vermoeden.

Sophie woont samen met Arjen Verlinden, maar de levensstijlen en opleidingen van Sophie en Arjen zijn zo verschillend, dat het stel langzaamaan uit elkaar groeit. Karel, de pup van Arjen wordt de bekende druppel in hun relatie. De mysterieuze ziekte, die een mutatie lijkt van de pest en volgens de overheid door dieren wordt verspreid staat tussen het tweetal in. Wanneer Arjen moet kiezen tussen zijn vriendin en zijn hond is de keuze gauw gemaakt. Kan hij Sophie nog vertrouwen of zal ze hem aangeven! Arjen moet een keuze maken, wachten tot het te laat is of vluchten. Met zijn buurvrouw Lea bepraat hij de situatie.

Doel je op de folder die een aantal weken geleden in de brievenbus lag? Iets over een nieuwe wereld. Onderduiken dus.’

De dakloze Lisette Jaring, Li genoemd en haar fret Fred, leven op straat en slapen soms in de daklozen opvang. Li moet erg haar best doen Fred te verbergen. Er worden steeds meer razzia’s gehouden om dieren op te sporen en zonder pardon worden deze beesten dan afgemaakt en de boetes die opgelegd worden, zijn toren hoog.

Zo ontmoeten Li en Arjen elkaar wanneer ze zich beide hebben aangemeld om onder te duiken. Met nog enkele andere vluchtelingen en hun huisdieren worden ze in het geheim vervoerd naar een onbekende bestemming. De sfeer is grimmig en de bewakers zijn uiterst terug houdend met het verstrekken van informatie.

Mijn mening:

Een verhaal dat je blijft lezen, het verhaal wordt steeds verteld vanuit het perspectief van één van de hoofdpersonages Een soort oorlogsgevoel overviel mij toen ik over de kampen las, mensen denken de vrijheid gevonden te hebben, maar niet is minder waar.

De spanning wordt langzaamaan opgebouwd en wanneer je denkt het plot in zicht te hebben, is daar het einde met een cliffhanger. Balen, want ik wilde echt verder lezen. Esther heeft hier een psychologische thriller neergezet, die je op het puntje van je stoel laat zitten. Wegleggen was zeker geen optie. De personages Arjen en Li zijn prima uitgewerkt en Sophie en Warner komen denk ik meer in deel 2 aanbod. Het stukje over de ontwikkeling van de mysterieuze ziekte in het laboratorium vond ik wat teveel informatie bevatten, dat niet bleef hangen, maar ik werd na dit stukje meteen weer in het verhaal gezogen. Is deze mutatie van de pest nu wel of niet via dieren overdraagbaar en wat gebeurd er nu allemaal precies in Kamp Alfa! Ik hoop dat jullie net zo genieten van dit verhaal als ik heb gedaan, ik kan niet wachten op het vervolg Suzanna Esther.

Lieve leesgroet Caroline

Meer recensies van Caroline Kuiper