Een literaire thriller met een huiveringwekkend plot

Caroline Kuiper 03 februari 2020
Nadat ik Sietske Scholten haar eerste roman “Beet” had gelezen, wat mij zeer raakte, mocht ik nu haar literaire thriller Zoek mij niet lezen.

Zoek mij niet gaat over Mya, die door een ongeval haar geheugen kwijt is geraakt. Nadat zij ontwaakt in het ziekenhuis, staat haar man Axel aan haar bed en van hem moet ze dus vernemen, hoe haar leven  er voor het ongeluk uitzag en wat er gebeurd is, waardoor ze aan geheugenverlies lijdt. Niets maar dan ook niets kan ze zich herinneren.

Wanneer ze thuis komen is zelfs het enorme huis haar vreemd en ook voelt ze op dit moment totaal niets voor Axel. Zij besluit in de logeerkamer te gaan slapen, om eerst maar eens zelf uit te vogelen hoe het zit met haar liefde voor Axel en wie ze nu eigenlijk is. Wanneer Mya op zoek gaat in het huis naar persoonlijke spullen, is het heel vreemd dat ze echt niets kan vinden over zichzelf. Toch zit er diep weg gestopt in haar geheugen iets wat ze niet kan plaatsen.

Het verhaal is onderverdeeld in het verleden en het heden. De eerste drie hoofdstukken gaan over het heden, het ontslag van Mya uit het ziekenhuis en haar thuiskomst en de volgende drie hoofdstukken gaan over het verleden, Mya in haar pubertijd. Voor het eerst mag Mya alleen thuis blijven, terwijl haar ouders op vakantie gaan naar New York. Mya is een geadopteerd meisje en haar ouders zijn zeer vermogend. Wanneer Mya's  ouders vertrokken zijn, komt haar vriendin Tessel logeren, zodat de vriendinnen samen vakantie kunnen vieren.

Tessel heeft haar vriend Huib uitgenodigd en die neemt zijn neef Steve mee, die is overgekomen uit Engeland en zo kunnen ze dubbel daten. Maar Mya weet niet wat ze voelt als ze bij Tessel is, in ieder geval voelt ze niets voor Steve en eigenlijk wil ze alleen met Tessel samen zijn, kletsen film kijken, daar heeft ze de jongens niet bij nodig.

“het is oké.” Tessel slaat haar arm om Mya heen en ze drukt een kus op haar wang. Diep van binnen kriebelt er iets in Mya’s buik, iets wat ze niet kan plaatsen en ze nestelt zich tegen Tessel aan. “Kijk de film begint,” zegt Tessel.

Tijdens de afwezigheid van haar ouders, komt de zoon van de tuinman, Axel, zijn vader vervangen omdat die ziek is. Wanneer Tessel eerder weg gaat dan de planning is, is Axel er om Mya te helpen waar nodig.  Wanneer de stroom is uitgevallen weet Axel raad. Axel is in ieder geval steeds in de buurt als Mya iemand nodig heeft en er groeit iets tussen die twee.

Langzaamaan komt het geheugen van Mya terug en worden de puzzelstukjes die ze kwijt was terug gelegd. Het verleden haalt Mya in, maar of die niet beter verborgen had kunnen blijven!!

De hoofdstukken worden dus afgelost tussen heden en verleden en met een paar zeer heftige plotwendingen kom je tot een zeer aangrijpend plot, waarbij de titel des te duidelijker wordt. De hoofdstukken zijn kort en boeiend en laten je steeds verder lezen, het is bijna niet weg te leggen deze Zoek mij niet. Sietske Scholten heeft een zeer prettige schrijfstijl en laat de lezer op het puntje van zijn stoel zitten. Een auteur, die de onderwerp homoseksualiteit, stalken en narcisme, subtiel in haar boek meeneemt.

Meer recensies van Caroline Kuiper