Vermakelijk maar geen thriller

Mijn beste vriendin Verona heeft deze thriller eerst gelezen. Ze vond hem erg goed en attendeerde mij erop. Dus ik heb hem ook gelezen. Als je beste vriendin je een tip geeft dan luister je naar haar ;-) Ze leest normaal gesproken geen thrillers. Dus ik was prettig verrast toen ze deze voorstelde om gezamenlijk te lezen.

Ik had nog nooit van deze schrijver gehoord en het boek was ook nog totaal onbekend voor mij. Dat vind ik wel verfrissend. Soms is een boek al zo gehyped dat je verwachtingen al hoog zijn. Soms te hoog is mijn ervaring.

Deze boek is op waarheid gebaseerd. Dat maakte mij al extra nieuwschierig. Het geeft toch een extra dimensie aan een boek vind ik.

Tim, terug van een rondreis in India kan zijn draai niet vinden. Terug in het grijze saaie Nederland valt alles hem vies tegen. Hij probeert zijn studie weer op te pakken en een baantje te zoeken wat niet echt slaagt. Dan belt Julia. Hij kent haar nog van India. Ze vraagt of hij zin heeft in een zeiltrip. Ze heeft werk gevonden: Au pair voor een miljonair die met een zeiljacht naar Corfu zal zeilen om daar zijn kinderen op te pikken. Ze mag een bekende meenemen. Heeft Tim interesse? Natuurlijk heeft Tim interesse!
Tim heeft alleen geen of nauwelijks zeilervaring maar dat is geen enkel bezwaar volgens Robert de miljonair. "Dat leer je snel genoeg!".

Robert lijkt een fijne vent. Vriendelijk, charmant en vol verhalen. De reis begint dan ook goed.
Maar onderweg beginnen er toch wat scheurtjes te komen in Robert zijn goedlachse voorkomen. Ze ontdekken al snel dat Robert een gebruiksaanwijzing heeft. Een narcistische persoonlijkheid ontvouwt zich voor hun ogen. Robert is de baas aan boord, zijn wil is wet. Hij heeft vele mooie verhalen maar die blijken vooral gebakken lucht te zijn.
Hij laat ze in een storm aan hun lot over omdat hij een "keelontsteking" heeft en in zijn bed kruipt...
Julia en Tim moeten samen met weinige zeilervaring die ze bezitten de wilde hoge golven trotseren, wonder boven wonder overleven ze dit. Robert verteld daarna aan een paar toeristen als ze aanleggen in een haven vol trots dat HIJ hun door die zware storm heeft gelaveerd...

De toon is gezet.

Al lezend bekruipt je een beklemmend en onbestemd gevoel.
Voor Julia en Tim is het duidelijk. Ze moeten zien weg te komen van Robert. Maar hij houd hun constant in de gaten en heeft hun paspoorten...

Ik heb van dit boek genoten.

Bij veel zaken vraag ik mij af of ze wel "echt" gebeurd zijn maar een schrijver heeft een creatieve vrijheid. Voor mij maakt dat niet zoveel uit. Het verhaal zit goed in elkaar en word netjes afgerond.

Een thriller zou ik het alleen niet echt noemen. Ik vind het meer een spannend reisverhaal.

3 sterren!

Meer recensies van Catharinareadsabook