De strubbelingen van een Zuid-Italiaanse boerenfamilie in de jaren '40 en '50 van de vorige eeuw

Chantal H-L 24 juli 2020
Dit verhaal gaat over de familie Sozzu, vader Nardo en moeder Caterina en hun dochters Teresa en Angelina en speelt zich af in de jaren '40-'50 vorige eeuw.
Het verhaal wordt verteld vanuit Teresa, de oudste dochter. Er vinden steeds terugblikken plaats naar diverse periodes in het verleden.
De introverte, timide Teresa verteld het verhaal over haar mooie, extraverte zus Angelina vanuit haar perspectief.
Vader Nardo wordt naar het front gestuurd tijdens WOII. De beeldschone Caterina blijft achter met haar dochters en moet thuis alles zien te rooien. Het zijn barre tijden voor de boerenfamilies in Copertino.
Om eten op tafel te krijgen neemt ze een rigoureus besluit. Ze brengt wekelijks een bezoek aan het landhuis van baron Personé om haar gezin van eten te kunnen voorzien. Uiteraard leidt dit tot de nodige roddel in het dorp.

Ook na de oorlog leven de boerengezinnen in armoede. De dochter groeien met heel verschillende toekomstideeën op. Angelina droomt veelvuldig van een glamoureus en weelderig leven. De timide Teresa daarentegen blijft een teruggetrokken, in zichzelf gekeerde meid.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan met verstrekkende gevolgen..

In deze historische roman wordt het harde leven van de arme Zuid-Italiaanse boerenfamilies beeldend beschreven.
Je leert de familie met haar geheimen, strubbelingen en gedachtegangen steeds beter kennen.
Helaas verloor het boek wel af en toe mijn aandacht halverwege. Het begin en einde vond ik wel erg mooi. De setting van het verhaal wordt mooi, beeldend omschreven door de uitgebreide vertellingen.
De titel vind ik niet volledig passend, de roddel loopt wel als een rode draad door het verhaal, maar dan wel op de achtergrond, hetgeen ik absoluut niet erg vond. Doordat het boek in het middengedeelte wat langdradig was komt het voor mij uit op 3 sterren.

Meer recensies van Chantal H-L