Een kijkje in de psyche...

Chantal H-L 12 juni 2020
Peter Buwalda heeft met dit debuut een behoorlijke pil afgeleverd.
Geen boek om ''even tussendoor'' te lezen. Een knap staaltje auteurswerk.

Het verhaal speelt zich af rond de vuurwerkramp van Enschede in mei 2000, met de nodig flashbacks en verdere vertellingen in de toekomst.
Siem Sigerius is de Paternoster is dit verhaal, maar dan wel een andere soort Paternoster...
Hij heeft het geschopt tot Rector Magnificus op een Twentse Universiteit en heeft gejudood op hoog niveau.
Hij heeft echter ook een verleden met o.a. criminele zoon Wilbert. Siem is getrouwd met Tineke en heeft twee stiefdochters Janis en Joni.
De jongste stiefdochter Joni heeft een relatie met Aaron en zij houden er een geheim leventje op internet op na.

Het heden wordt met het verleden (o.a. op Bonita Avenue) afgewisseld en ook de vertellingen vanuit de verschillende personages lopen door elkaar heen. Dit is soms wat verwarrend, er staat geen titels bij de hoofdstukken dus soms weet je pas na een paar pagina's wie nu eigenlijk weer zijn wie zijn verhaal aan het vertellen is.

Peter Buwalda weet op een sublieme wijze een inkijkje in de psyche van de verschillende personages te geven..
Ook de vertellingen vanuit de psychoses van Aaron worden erg goed omschreven.

Een verhaal wat je bezig houdt, wat intrigeert en zeker geen moment saai is...
Zijn fantasie reikt erg ver maar ik vind het een knap staaltje werk!

Meer recensies van Chantal H-L