Aangrijpend door hoe dichtbij dit bij de werkelijkheid komt

Charisaa 13 april 2021
In deel 2 - 2021 Kamp Alpha De Nieuwe Wereld gaan we verder na deel 1 - 2020 Kamp Alpha De Pest Meester in het volgen van de hoofdpersonages Lisette Jaring, Arjen Verlinden en de zusjes Van Brederode Maan & Daniëlle. Het is dan ook zeker aan te raden om wel eerst deel 1 te hebben gelezen. In dit deel wonen zij samen in een huisje in Kamp Alpha, maar zowel Arjen als Daniëlle gedragen zich vreemd. Ze lijken bijna zombies, dus wat er is met hun aan de hand. Lisette probeert hier antwoorden op te vinden terwijl ze ook de zorg voor Maan op zich neemt.

Ook maken we kennis met wat nieuwelingen binnen het kamp. Zo vestigt Sophie Duval zich er als tandheelkundige en werkt Warner Rosenboom in zijn laboratorium aan de ontwikkeling van vaccins. Maar bloeit er iets op tussen die twee?

Streng beveiligd zitten ze op een voormalige vakantiepark. Orde, reinheid en regelmaat is de regel. Ook zijn er restricties en een avondklok die de veiligheid van alle inwoners moeten garanderen. Zo leven ook alle huisdieren gescheiden van hun eigenaars die om toerbeurt dierendienst draaien. Maar door alle rigide leefregels ontstaat er frictie in het kamp. Dreigt er een opstand?

Tegelijkertijd ontstaat er in de buitenwereld bij een groepje zwervers het verlangen naar meer welvaart en veiligheid. Dat leidt tot twee tegengestelde dynamieken: waar de ene partij het kamp wil ontvluchten, snakt de andere naar het comfort dat Kamp Alpha biedt.

Beetje voor beetje leer je steeds meer weten over het kamp en hoe het leven erop dat moment buiten het kamp uitziet. Inhoudelijk worden hier dan ook veel thema’s besproken die alledaags steeds vaker gehoord worden. Keuzevrijheid, politieke belangen staan recht tegenover vrijheid, veiligheid en de liefde voor je huisdier. Dus ja waar kies je voor in zulke situaties?

Sterk opgebouwd plot met meerdere verhaallijnen die mooi aan elkaar worden verbonden. Net als in deel 1 was de schrijfstijl zeer prettig. Er wordt gebruikgemaakt van verschillende perspectieven, ofwel verhaallijnen, in korte hoofdstukken. Dat geeft een extra dimensie en door de manier waarop dit gebeurt zijn er meerdere momenten dat je graag door wilt lezen om te weten hoe het verder gaat. Het laat je echter niet volledig naar het puntje van je stoel schuiven zoals thrillers soms doen.

Verder schrijft Suzanna heel beeldend en meeslepend. Je kunt je inleven hoe de omgeving eruit ziet, maar ook de keuzes waarvoor de hoofdpersonages staan worden goed verwoord en daardoor kun je je inleven in de personages. Alles bij elkaar maakt dat je wel door het boek heen vliegt.

Het einde voelde voor mijn enkel te abrupt aan. Het is wel open tot een eventueel vervolg, maar het geeft je als lezer geen voldaan gevoel. Zowel na deel 1 als nu blijf je nog met veel vragen zitten. Al met al zeker wel een aanrader om te lezen. Ook omdat de raakvlakken met deze fictieve wereld en de werkelijkheid toch bizar zijn, maar niet te overdreven. Je gedachtes worden als lezer zeker aan het werk gezet en dat maakt het ook wel een heel mooi boek dat zeker als psychologische thriller hoog aangemerkt kan worden.

Meer recensies van Charisaa