Een ontdekking!

Charisse 26 september 2020
In september 2020 las ik dit boek met belangstellenden van de Scifi & Fantasy Club op Hebban in het kader van de 'Klassieker meeleesclub'. Ik had nog nooit van Johanna Lime gehoord, wat het pseudoniem van twee schrijfsters bleek te zijn. Heel bijzonder vond ik dat de Johanna Lime zelf lid van Hebban bleek te zijn en zelfs actief was in de meeleesclub! Mijn opmerkingen heb ik verwerkt tot deze recensie.

"Sluimerend vuur" is het eerste deel van "De Vergeten Vloek" trilogie. Dit eerste deel is prima leesbaar is voor jong en oud. Op de kaft van het boek staat een prachtige afbeelding van een draak. Het verhaal zelf blijkt te gaan over diverse jonge personages in een moderne 'YA-scifi'-setting die hun weg zoeken naar de verplichtingen die horen bij volwassenheid. Verrassend is dat er magie in deze wereld voorkomt. Van draken en avatars is ook sprake.

Als snel beviel het boek me prima. Een reden daarvan was dat ik de personages interessant vond. Wat ze precies van plan zijn of willen is niet iets YA-achtigs als 'de wereld redden' of 'mijn ware liefde vinden'. Het is allemaal niet zo zwart/wit. Ik wist ook niet zo goed wat er zou gaan gebeuren in dit boek, dat hield me geboeid.

De schrijfstijl vond ik prima: heerlijk helder, vlot leesbaar en met prettige dialogen. Geen ellenlange uitweidingen maar lekker to-the-point. De korte (sub)hoofdstukken hielpen natuurlijk ook mee. Knap vond ik dat ik toch de draad van het verhaal niet kwijtraakte, en dat ik de personages uit elkaar kon houden.
Een klein minpuntje van dit boek was dat ik het niet echt spannend vond. Ik vond het dat betreft een beetje vlak geschreven. Ik had ik er het volste vertrouwen in dat alles weer op z'n pootjes terecht zou komen. Want zo'n soort boek is dit wel: alles komt weer goed.

Wat die personages betreft vond ik dit boek meer gericht op het vertellen van een verhaal dan op de persoonlijke ontwikkeling en uitdieping van de personages. Wat ik goed gedaan vond van de het schrijversduo is dat er nogal wat personages een rol spelen in dit boek. De auteurs kregen het voor elkaar dat ik steeds 'oh ja, dat was hij of zij' dacht. Ze kregen het voor elkaar dat ik vrij goed de personages kon thuisbrengen, inclusief hun achtergrond.

Ik heb voor de beoordeling van dit boek de CAWPILE rating gebruikt:

C- characters = 7
A - atmosphere = 7
W - writing Style = 8
P - plot = 8
I - intrigue = 8
L - logic = 8
E - enjoyment = 7

(Berekening: ieder onderwerp krijgt punten van 1 tot 10 en achteraf deel je de punten door 7 en krijg je een gemiddelde dat verwijst naar een hoeveelheid sterren)
Mijn eindcijfer is 7,5 wat 4 sterren oplevert (vol overtuiging naar boven afgerond want een fijn Nederlandstalig fantasy/SF boek wordt bij mij altijd een beetje voorgetrokken).

Meer recensies van Charisse