Onvervalst leesplezier!

Charisse 07 juni 2023
Dit boek is nogal in de markt gezet 'voor de liefhebbers van "Daar waar de rivierkreeften zingen". Ik vond het vooral een lekker leesboek waarin de lezer kan meeleven met een pubermeisje dat na de dood van haar moeder voor de mannen op de boerderij moet zorgen. Dat klinkt niet erg boeiend, en zelfs het feit dat ze verliefd wordt op een onbekende die het dorp aandoet is cliché. Maar het boek is heerlijk en meeslepend geschreven.
Ik moet altijd een beetje lachen als een boek 'meeslepend' wordt genoemd en lezers melden 'dat ze helemaal in het verhaal werden meegezogen'. Bij dit boek was dat bij mij absoluut het geval. Sommige details was ik gewoon vergeten toen ze ter sprake kwamen in de Leesclub. Want dit boek gaf mij vele uurtjes onvervalst leesplezier!

Ik vond dit een zeer vaardig en prettig geschreven boek door iemand die weet hoe een goed verhaal in elkaar zit en geschreven moet worden. De introductie geeft al een beeld van wat er in de loop van de tijd aan zit te komen, en al lezende ontstaat er een beeld hoe dat zo gekomen is en wat er daarna is gebeurd. Met enkele verwijzingen wordt de cirkel aan het eind weer gesloten.
Het taalgebruik is prachtig en lyrisch. Het is een beetje jammer dat niet alles even uitgediept wordt in dit boek. Ook bevat het boek minder natuurbeschrijvingen zodat de liefhebbers van de 'rivierkreeften' hierin teleurgesteld kunnen worden. Voor 'echte literatuur' is dit boek aan de lichte kant. Maar liefhebbers van fijne romans komen vast aan hun trekken met dit boek.

Meer recensies van Charisse