Dark fantasy voor velen

Charisse 04 september 2019
Net als velen heb ik de Hebban-lieveling "Nimmernacht" gelezen. Ik kon maar moeilijk stoppen met lezen! Veel actie, onverwachte wendingen en een hoofdpersoon om je vingers bij af te likken. Toch is niet alles goud wat er blinkt, en geef ik dit boek ondanks mijn heerlijke leesuurtjes niet de volle mep aan sterren.

De setting van het boek is interessant. Niet veel schrijvers gebruiken het oude Rome als achtergrond voor hun verhaal. Daarom vond ik het jammer dat de schrijver het verhaal zo snel verplaatst via een Dune-achtige woestijn richting een lokatie hoog in de rotsen. Meer van de 'Romeinse' setting had ik leuker gevonden.
Het komt ook niet vaak voor dat we een bad-ass heldin krijgen. Maar ze had van mij wat beter uit de verf mogen komen. Haar primaire drijfveer is namelijk wraak, en daar blijft het eigenlijk bij. Een romantisch sub-plotje had van mij niet gehoeven want dat vond ik haar eigenlijk zwakker worden.
Het taalgebruik van de diverse personages is vlot en vrij grof te noemen, wat het plot eigenlijk niet ten goede komt. Het gevloek begon me bijna te irriteren. Bovendien vond ik het wat geforceerd. Daarentegen vond ik een hoop scenes op school die zich buiten de lessen afspelen niet bijzonder genoeg.

Bij de bibliotheek vond ik dit boek bij de YA op de plank, wat ik eigenlijk de juiste plek vond. Het verhaal gaat voornamelijk over het uitvoeren van wraak dat de rest van het verhaal hieraan ondergeschikt lijkt. Ik had graag meer van deze wereld gelezen, meer diepgang zoals de politiek, geschiedenis etc. De schrijver gebruikt hiervoor - vooral in het begin - veel voetnoten. Door deze in de tekst te verwerken zou het verhaal 'volwassener' zijn.
De schrijver beweert dat hij geen YA heeft geschreven. Het taalgebruik en de explicite scenes zouden daar debet aan zijn. Voor een 'volwassen' boek vind ik het plot echter wat te mager. Door op het laatst nog een hoofdstuk in te lassen waarin een mysterie wordt beschreven plus de bijzondere eigenschap van onze heldin waardoor ze zo goed als onverslaanbaar is niet verder uit te werken neem ik aan dat in de verdere delen van deze reeks hier dieper op in gegaan zal worden.

Meer recensies van Charisse