Prima leesvoer

Charisse 30 augustus 2019
Mijn opmerkingen zoals gemaakt in de 'Klassieker meeleeclub":

Qua opbouw vind ik het boek niet erg bijzonder: Na een introductie die zich in het heden afspeelt plus wat mysterieuze gebeurtenissen is de hoofdpersoon nu zijn verhaal aan het vertellen.
Qua boek doet het me een beetje denken aan de boeken van Robin Hobb: ook hier stap je in een prachtig opgezette wereld die genoeg herkenbaar is. De Nederlands vertaalde namen (Bast, Kroniekschrijver) doen me daar ook aan denken.
Qua spektakel had ik misschien wat meer verwacht, en waren mijn verwachtingen natuurlijk hooggespannen. Maar het is een lekker dikke pil waarmee ik me graag op de bank nestel, dus qua leesplezier zit het wel goed!

Ik vroeg mezelf af waarom ik geen favoriet personage in dit boek heb, en bedacht dat ik weinig emotionele binding met de karakters heb. En dit is meteen waarom ik dit boek minder briljant vind dan de boeken van Robin Hobb: ik leef minder mee met de (hoofd)personages. Bij Robin Hobb voel ik meer mee met de personages, en hoop ik voor ze dat er betere tijden aankomen terwijl het vreselijk met ze gaat. Kvote en zijn mede-personages doen me bijna niets. Ik weet dat het goed zal komen met Kvote, omdat het boek een grote flashback is. Wellicht dat Robin Hobb er beter in is om op mijn gemoed in te werken...

Het leek erop dat de schrijver op een gegeven moment in de gaten kreeg dat hij een eind aan dit deel moest breien: het tempo ging omhoog en er werd naar een vervolg toegeschreven. Dat ga ik natuurlijk graag lezen. Het wordt vast weer een heerlijk boek om knus op de bank te lezen.

Meer recensies van Charisse