"Een lief verhaal in wrede tijden"

Charisse 16 maart 2020
Het lijkt erop dat het Boekenweekgeschenk van 2020 bij iedereen in goede aarde valt: een bekende schrijfster die van een actueel thema "een lief verhaal in wrede tijden" schrijft.

Het boekje begint met het enige geromantiseerde gedeelte van het verhaal. Het dramatische duel maakt nieuwsgierig naar de aanleiding en de afloop. We weten al van de kaft dat het verhaal een waargebeurde liefdesgeschiedenis is tussen Leon, een jonge Nederlander die in het jaar 1820 in Charleston beland op zoek naar een beter leven. Hij wordt ziek, maar herstelt dank zij de goede zorgen van Juliette, een jonge slavin. Hun leven, tot aan de grafkelder in Monster, Zuid-Holland, wordt in 82 pagina's uit de doeken gedaan.

Van een geromantiseerd verhaal is geen sprake: Annejet van der Zijl beschrijft de schaarse feiten en voorziet ze hoogstens van historische context.
Het boek is een grote aanklacht tegen slavernij. De schrijfster gaat niet met het opgeheven vingertje te werk, maar schrijft wel diverse keren dat het onbegrijpelijk was dat men de kop in het zand stak. De lezer kan zelf conclusies trekken over het wrede regime van de Zuidelijke staten.

Zelf had ik graag wat foto's van locaties of schilderijen willen zien. Wel is er kaartmateriaal in de kaften opgenomen. In het nawoord staat dat beeldmateriaal er óf gewoon niet te vinden was óf bewaard wordt voor een geplande latere uitgave. Dat voelt wel een beetje alsof dit boekenweekgeschenk slechts een 'reclameboekje' voor de schrijfster zelf is...

Meer recensies van Charisse