Berlijn speelt zelf een rol

CharlesRuys 02 december 2021
Voor liefhebbers van spanning én geschiedenis, want het speelt in het roerige Berlijn van 1929. Het boek is het eerste in een reeks, al is vanaf deel 3 alleen de Duitse of Engelse versie beschikbaar. Op de serie werd de beroemde netflixer 'Babylon Berlin' gebaseerd. Die zag ik eerst, maar het boek houdt vervolgens nog meer dan genoeg over om een meerwaarde te bieden.
Wel was het erg slecht vertaald, op het ergerlijke af. Een blik op de colofon leerde dat het van Duits naar Engels en van Engels naar Nederlands gegaan is. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de kwaliteit, in tegendeel zelfs. Bij momenten echt verschrikkelijk slecht.
Dat is wel jammer, want voor het overige zit het boek razendknap in elkaar. De hoofdfiguren zijn van vlees en bloed en de plot is een breed uitgesmeerd verhaal, met talloze zijsprongen naar het Berlijn van die jaren. Daarmee wordt het meer dan een decor, de stad speelt een hoofdrol. Ook de opkomst van de nazi's krijgt veel aandacht, het is goed te zien hoe zij de maatschappij langzaam vergiftigden.
Verder blijft het gewoon een spannend verhaal, waarin je zelf kunt meepuzzelen naar de afloop.
Zeer lezenswaardig, ik ga der rest ook lezen! Maar san in het Duits...

Meer recensies van CharlesRuys