Monumentale historische roman

Christian Deterink 13 augustus 2023
Is dit boek even formidabel als Pfeijffer’s gestalte? Dat was voor lezing nog maar de vraag: het kreeg een goede beoordeling in de Volks, maar tegelijkertijd een matige in de NRC.

Om te beginnen met het goede nieuws: ja: Alkibiades is een monumentale historische roman! En met die Alkibiades heeft Pfeijffer een interessante personages te pakken: iemand die niet alleen midden in de klassieke Griekse geschiedenis stond (het Athene van Sokrates en Perikles) maar ook een buitengewoon boeiende levenswandel had. Hoge toppen en diepe dalen. Omdat hij zowel bij de aartsvijanden Sparta en Perzië vertoefde, èn ook nog uitstapjes maakte naar Sicilië, Thracië en Phrygië, heeft Pfeijffer alle kans heel veel van de klassieke wereld te laten zien. En Akibiades zelf is ook een kostelijk personage: ambitieus, zelfingenomen, welbespraakt en ijdel.

Dan de kritische noot. De recensie in de NRC wijst erop dat Pfeijffer wel erg veel woorden nodig heeft voor zijn verhaal. En dat ook niet al zijn zinnen en scenes even mooi gecomponeerd zijn. Dat eerste vond ik ook bij tijd en wijlen, bijvoorbeeld bij de woordelijk uitgeschreven redevoeringen in de Atheense agora, of de soms wel heel gedetailleerd beschreven veld- en zeeslagen. Maar dat niet àlle zinnen even fraai zijn, vind ik een beetje flauw. Je kan tegelijkertijd precies het omgekeerde beweren, namelijk dat Pfeijffer ongelooflijk veel móói geschreven zinnen op je los laat, want dat is ook zeker waar! Meer dan zelfs!

Ook het bezwaar van de NRC-recensent dat het boek teveel tussen een historische verhandeling en een roman in hangt, volg ik niet. Pfeijffer heeft er wel degelijk echt zíjn vertelling en zíjn verhaal van gemaakt. Daar is Pfeijffer natuurlijk ook veel te veel een begenadigde schrijver voor natuurlijk. En een meeslepend verhaal is het, ondanks de enorme omvang van bijna 800 pagina’s (alle appendices dan nog maar even buiten beschouwing gelaten).

Kortom was dit boek zeker de moeite waard! Volg dus vooral de Volks-recensie zou ik zeggen, want de NRC is hier echt echt te negatief! (What do you know, de Volks wordt toch gekend als de ‘azijnbode‘?) Maar lees dus vooral dit boek! Want dit is echt een zeer bijzondere literaire prestatie! Een flinke kluif, maar wel eentje die nog lang zal blijven na resoneren!

Meer recensies van Christian Deterink