Een minder geslaagde poging

Christine Bols 04 september 2019

Tijdens een avondje uit met een vriendin herkent Charlotte één van de gasten van een foto op een datingsite. Luke geniet duidelijk niet van de ontmoeting met zijn blind date en verlaat al snel de pub. Als Charlotte enkele uurtjes later naar huis gaat, vindt ze Luke in een steegje, afgetuigd en voor dood achtergelaten. Ze belt de ziekenwagen en vergezelt hem naar het ziekenhuis. Als zijn ouders en zus op bezoek komen, zegt ze dat ze zijn vriendin is. Rebecca, de zus van Luke, is echter wantrouwig en vermoedt dat Charlotte een geheim met zich meedraagt. Maar is Rebecca zelf zo zuiver op de graat?

Vertrouw me begint met een proloog waarin Charlotte zichzelf voorstelt en daarbij heel duidelijk maakt dat ze een people pleaser is. De lezer weet dus waarom ze vreemde beslissingen zal nemen en er alles aan zal doen om er toch maar bij te horen. Het is een ongebruikelijke proloog, maar het is goed dat de lezer hiervan op de hoogte is. Op deze manier zal het boek niet al na twintig pagina’s worden dichtgeklapt en in de hoek gegooid.

Jessica Vallance maakt met Vertrouw me haar debuut in de thrillerwereld. Bij sommige debuten ziet de lezer af en toe iets door de vingers en leest met een monkellachje verder als niet alles klopt. Bij Vertrouw me zijn de omstandigheden, de beslissingen van Charlotte en de toevalligheden opgestapeld, waardoor het geheel een bijna komisch en een ongeloofwaardig effect heeft. Wat te denken van een mysterie dat Charlotte wil oplossen en toevallig valt er een brief uit de jaszak van een voorbijganger waardoor alles duidelijk wordt. Of ze weet niet hoe ze de persoon moet vinden waarvan ze informatie nodig, ontmoet hem heel toevallig en krijgt de informatie die ze zoekt. Naarmate het verhaal vordert, wordt dit wel erg frustrerend.

De auteur heeft een prettige schrijfstijl, makkelijk te begrijpen, vlot leesbaar. Ze houdt de hoofdstukken vrij kort, wat het lezen ten goede komt. Spanning is er niet echt en door in enkele hoofdstukken hetzelfde te vertellen vanuit een ander standpunt, komt het verhaal even tot stilstand. De geheimen die beide vrouwen meedragen worden goed verborgen gehouden tot het einde, waardoor veel lezers toch zullen willen verder lezen.

Vallance mag dan wel met Vertrouw me haar eerste stappen zetten in de thrillerwereld, ze heeft al zeven boeken op haar naam staan (vijf jeugdverhalen en twee volwassenenromans). Is dit een eenmalig uitstapje of wil ze dit pad blijven bewandelen? De lezer zal moeten oordelen welke optie de beste is.

Meer recensies van Christine Bols