Wat een origineel concept op de Cosy Crime!

Ik kreeg van Uitgeverij Luijting-Sijthoff het e-book Beatrix en de Moord op Huis ten Bosch toegestuurd gekregen om te lezen en er een review voor te schrijven.

Dit boek is het eerste deel van een nieuwe spannende serie van Eva Philips. En in dit deel speelt Hare Majesteit Koningin Beatrix de hoofdrol.

Het is het jaar 1981, Beatrix is nog maar anderhalf jaar koningin. Ze is in Huis ten Bosch, waar ze woont. Claus en de kinderen zijn voor vakantie al naar Toscane, Beatrix zal hen achterna reizen zodra het bezoek dat ze verwacht vanuit Thailand weer vertrokken is.

Ze heeft een vrij moment en besluit wat rozen te snoeien helemaal achterin de tuin. Terwijl ze daar bezig is, is haar Dalmatiër Pongo zelf ook aan het tuinieren geslagen en doet wat graafwerk. Tijdens zijn graafwerk stuit Pongo op een lichaam van een man.
Beatrix is zo geschokt dat, nadat ze het kort heeft bekeken en onderzocht heeft, ze het lichaam weer bedekt heeft en besluit dat ze zelf op onderzoek gaat.
Ze besluit dat ze zelf gaat onderzoeken hoe er een onbekende dode man begraven in de tuin van Huis ten Bosch is komen te liggen. Wie hij is, hoe lang hij daar al ligt, en wie daar iets mee te maken heeft.

Ze heeft verder niet door dat ondertussen, terwijl ze het lichaam aan het bekijken was, ze ook bespied werd. Ze is dus gezien!
Vanaf dat moment volgen de gebeurtenissen elkaar in een hoog tempo op, en het worden turbulente tijden voor Beatrix. En juist nu moet ze ook de Thaise kroonprins Maha en zijn gevolg ontvangen…
Hoe gaat Beatrix dat doen? Kan ze koningin zijn die de Thaise delegatie ontvangt en kan ze tegelijkertijd privédetective zijn?

Als je op zoek bent naar een moord-mysterie met veel humor, die vlot wegleest (hij leest echt als een trein), dan is dit zeker een boek dat je moet lezen!
Het is super leuk dat Beatrix en het koningshuis hierin de hoofdrol spelen, echt heel leuk gedaan.
Het is een grappig verzonnen concept: Koningin Beatrix die een lichaam vindt in de tuin van Huis ten Bosch, en die zelf detective gaat spelen. En alles wat daaruit voort speelt…
Ik ben benieuwd naar de volgende delen!
3,5 ✰

Meer recensies van ReadingForTheFunOf.it