Aanrader

Corina Nieuwenhuis 15 februari 2022
In een rustige, beeldende schrijfstijl neemt Jacobine je mee terug naar het einde van de 18de eeuw. Het verhaal wordt langzaam opgebouwd en je leert Josephine steeds beter kennen. Daarnaast loopt schuingedrukt het verhaal van Napoleon, hoe hij van kleine jongen, soldaat werd en uiteindelijk keizer. Hoe de twee elkaar leren kennen en welke struggles daarmee gemoeid gingen. Je leert ondertussen nieuwe dingen over de Frans Revolutie en over hoe de mensen in die tijd met elkaar omgingen. Het geheel wordt beeldend en begrijpend beschreven en is geen moment saai, voorspelbaar of belerend.

Wat ik persoonlijk mooi vond was dat je door het hele verhaal een beetje terug "zag" dat toen der tijd er toch ook vrouwen waren die vrijgevochten waren. Die het niet eens waren met het feit dat ze perse een man moesten hebben om iets te kunnen bereiken. Wat ik dan weer bizar herkenbaar vond is dat in die tijd de man wel erg veel macht over de vrouwen had. Helaas is daar zelfs nu vaak nog niets in veranderd

De personages zijn allemaal prachtig uitgewerkt en komen allemaal goed tot hun recht. Alles en iedereen is tot in de puntjes verzorgd. Josephine is een heel bijzondere vrouw en op de één of andere manier krijg je ook een soort respect voor Napoleon.

Al met al dus echt een aanrader van de bovenste plank.

5 sterren

Meer recensies van Corina Nieuwenhuis