Als morgen niet bestaat

Cottenier Ina 15 maart 2020
Het verhaal begint onmiddellijk bij het auto ongeval waarbij Lena de enige overlevende is en haar 4 vrienden overleden zijn. We keren terug in de tijd waar we Lena en haar vriendenkring leren kennen. De hechte vriendschappen, de liefde voor haar buurjongen, het verwerken van de scheiding van haar ouders.
Dan keren we terug naar het ziekenhuis waar Lena ontwaakt na het ongeval en de waarheid onder ogen moet zien. Feiten dat ze niet kan aanvaarden en kampen met schuldgevoelens. Hoe ze iedereen van zich afstoot en zich afsluit dat zij niet de enige is dat met schuldgevoelens kampt.
Het eerste helft van het boek heeft me beroerd en voelde ik me ook wel verdrietig door wat er zich afgespeeld heeft maar het tweede deel van het boek vond ik dan wat langdradig. Maar er werd wel gewerkt aan het rouwproces , psychologische aspecten, familiebanden en vriendschappen.
Op het eind ga je jezelf wel afvragen wat je zelf zou doen in de situatie waar Lena zich in bevond. En eerlijk gezegd blijf je er wel bij stilstaan want als je het boek zou lezen zou je zien dat niet alle keuze's zo evident zijn zoals ze lijken. Ik vertel niks meer want dan zou ik teveel weergeven van het ongeval zelf.

Meer recensies van Cottenier Ina