De laatste getuige

Cottenier Ina 25 november 2019
Dit boek vertelt het verhaal van Wim Aloserij vanaf zijn jeugd waar hij mishandelt werd door zijn stiefvader waar hij woont samen met zijn moeder, zus en halfbroer en waar hij nog een broertje krijgt van zijn moeder samen met zijn stiefvader. Dankzij de talrijke middeltjes om maar uit de handen te blijven van zijn stiefvader zal dit ook waarschijnlijk wel aan de basis liggen van de vindingrijk om uit de handen te blijven van de Duitsers want Wim is veel door het oog van de naald gekropen om het ergste te voorkomen. Het boek las ik als een film voor mijn ogen. Het is zodanig vertelt dat je je werkelijk in de huid kruipt van Wim. Je ondergaat bijna zelf de gruwel en ziet ook met je eigen ogen de wandaden dat er gebeuren. Wim overleeft 3 werkkampen namelijk kamp Amersfoort, Neuengamme en Husum en wanneer de oorlog bijna te einde is komt hij terecht op het schip de Althus waarna hij wordt overgescheept naar het luxeschip Cap Arcona dat wordt gebombardeerd door de Britse geallieerden. Ook dit overleeft Wim als één van de weinige overlevenden van dit schip. Na de oorlog heeft hij ook nog talrijke nachtmerries waarbij hij achtervolgt wordt door de Kapo's en andere SS'ers. Een gruwel dat een mens voor de rest van zijn leven niet vergeet. Het heeft dan ook lang geduurt vooraleer Wim Aloserij zijn volledige verhaal kon doen aan de auteur Frank Krake. Dit boek is tot stand gekomen en kon de Heer Aloserij tenslotte op 2 mei 2018 de rust vinden op 94 jarige leeftijd.

Meer recensies van Cottenier Ina