De troost van boeken

Cruimeltje 19 februari 2024
De ondergrondse leesclub van Annie Lyons mocht ik lezen voor Hebban leesclub. Het verhaal speelt zich af in Londen, het begint in 1938.

Gertie Bingham heeft een boekhandel. Lezen en boeken zijn haar lust en haar leven, maar sinds haar lieve man Harry is overleden is ze het plezier in alles kwijt. Ze overweegt met pensioen te gaan en zich terug te trekken in een rustig dorpje met haar hond. Ondertussen wordt de situatie in Europa steeds dreigender, met de opkomst van Hitler. Haar goede vriend Charles licht haar in over de kindertransporten van Joodse kinderen uit nazi-Duitsland. Hij haalt haar over om een vijftienjarige Joodse meisje Hedy in huis te nemen.
Er ontvouwt zich heel voorzichtig een vertrouwensband tussen Gertie en Hedy. Tijdens de uren dat ze moeten schuilen in de schuilkelder ontstaat het idee om elkaar te troosten en af te leiden door boeken aan elkaar voor te lezen en te bespreken.

Er passeren veel personages. Helaas blijven deze vlak en minst er ontwikkeling van karakters. De leesclub neemt geen centrale plek in in het verhaal, wat de titel wel doet verwachten. Dat vond ik wat teleurstellend.
Het boek is opgedeeld in drie delen en ieder hoofdstuk start met een quote uit een ander boek. De meerwaarde daarvan ontbreekt voor mij. Het is een luchtig te lezen boek, ondanks het thema van WO2. Ik geef het boek 3 sterren.

Meer recensies van Cruimeltje