prachtig verhaal

Cruimeltje 02 februari 2020
Ik was een van de gelukkigen die voor de LS Sterrenthriller leesclub Het Bloemenmeisje van Anya Niewierra mocht lezen, nog voor deze uitkwam.De preview maakte me al nieuwsgierig, maar eenmaal in het boek begonnen kon ik het amper wegleggen. Het is zowel een prachtig als spannend verhaal, dat vanaf de eerste bladzij leest als een trein en tot aan het einde verrassend is.

Ik kende de schrijfster Anya Niewierra niet, maar ze heeft me met dit boek echt geraakt. Haar schrijfstijl spreekt me zeer aan. Het verhaal is goed te volgen, er zit vaart in, het leest makkelijk. Het verhaal kent meerdere verhaallijnen en dat is altijd een risico. Want worden alle verhaallijnen even goed uitgewerkt en voegen ze echt wat toe aan het verhaal? Bij Het Bloemenmeisje is dat zeker zo. Door dat er steeds stukjes nieuwe informatie omhoog komen blijft het boek verrassen en boeiend. Aan het begin schrok ik een beetje van de lijst personages aan het begin van het boek. Maar dit bleek erg helpend om de lijnen in het verhaal vast te houden en verbanden te kunnen volgen.

Nina groeit op met haar moeder in een klein gehucht in de Pyreneeen. Tot haar 14 leeft ze, samen met haar moeder een teruggetrokken en liefdeloos bestaan. Ze heeft geen weet van een wereld naast hun bestaan. Daar komt plots een verandering in. Nina is veel van die periode van haar leven kwijt. Ze herinnert zich flarden en gedurende het boek komen er fragmenten als puzzelstukjes omhoog. Nina wordt geadopteerd door Gigi, gaat studeren en start een succesvol bedrijf rond natuurgeneeskunde. Haar kennis van geuren en haar intense reukvermogen spelen een grote rol.
Opeens komt er een Nederlandse vrouw bij haar, die haar tweelingzus Thea blijkt te zijn. Zij heeft een gelukkige jeugd gehad in Limburg, bij liefdevolle ouders. Dit bezoek is het begin van een reeks vreemde gebeurtenissen. Uiteindelijk verdwijnt Thea en gaat Nina op onderzoek. Heeft haar verdwijning te maken met hun raadselachtige afkomst? Nina reist van Frankrijk, naar Limburg en door Belgiƫ. Ze krijgt daarbij hulp van Alain, een politie rechercheur die ook steeds meer een vriend van Nina wordt. Steeds meer puzzelstukjes van haar jeugd komen boven. De uiteindelijke uitkomst weet tot de laatste pagina te boeien.

Het verhaal heeft me goed in haar greep gehouden, en krijgt daarom 5 sterren van me. Prachtig gedaan, en ik kijk uit naar een vervolg of volgend boek van Anya!
Bedankt voor het mogen lezen, Luitingh-Sijthoff!

Meer recensies van Cruimeltje