Spannend boek over het beklemmende leven van Sophie

Cruimeltje 27 november 2019
Voor de Hebban leesclub mocht ik het boek Stille Wateren lezen, heel gaaf! Ik heb genoten van het boek en las het in een sneltreinvaart uit.

Het boek heeft een aansprekende titel die suggereert dat er onder de waterspiegel van alles afspeelt in het verborgene. Het verhaal maakt de titel waar: stukje bij beetje komen er details naar de oppervlakte die uiteindelijk tot de ontknoping leiden. Het kaft is rustig, een paar tulpen waarvan er een is geknakt, ontkopt. Staat die voor Sophie? Of ergens anders voor?

Het boek is opgedeeld in twee stukken, heden en verleden. De hoofdstukken in deze tijdzones wisselen elkaar af. We maken kennis met de 29 jarige Sophie die nog/ weer bij haar ouders woont en al snel wordt duidelijk dat ze daar in een beklemmende situatie zit. Ze heeft geen leven waar je jaloers op wordt. Haar ouders beknotten haar vrijheid, en laten geen gelegenheid onbenut om haar een schuldgevoel aan te praten. Het is haar schuld dat zij hun leven voor haar moeten opofferen. In het verhaal wordt steeds teruggeblikt naar het leven van Sophie in 2009. De schrijfsters nemen de lezer steeds verder mee in de situatie van toen, tot er iets vreselijks gebeurt. Sophie is hier schuldig aan bevonden en elke dag moet ze hiervoor boeten. De grote vraag in het boek is: is Sophie de dader? Of is er iets anders aan de hand? De twijfel is gezaaid en dat blijft zo tot de ontknoping..

De schrijfsters hebben de hoofdpersoon Sophie buitengewoon goed neergezet. Sophie ging echt voor mij leven. Heel knap hoe ze de moeilijkheden van Sophie beschrijven, hoe ze me mee wisten te nemen in de psychologische gedachten kronkels. De situatie in huis hebben de schrijfsters ook erg goed neergezet. Ik voelde de beklemming en het riep mijn verontwaardiging op.
Er komen ook personages voorbij die minder goed zijn uitgewerkt naar mijn idee. Zo komt opeens jeugdvriendin Isa weer op het toneel. Ook de therapeut Mensing komt slechts oppervlakkig aan bod.

De weg naar de ontknoping ging mij wat te snel en had op het laatst wat ongeloofwaardige details rond de broer van Sophie. Maar de uiteindelijke finale kwam totaal onverwachts en maakte dat ik helemaal perplex dit boek dichtsloeg. Wat een verhaal!

Meer recensies van Cruimeltje