Te ambitieus.

ctal 28 april 2024
Toen mijn boekenmaatje dit boek voorstelde om samen te gaan lezen, werd ik direct razend enthousiast. Als geschiedenis freak moest ik bekennen dat ik nog nooit gehoord had van de Rusluie.

De Rusluie waren Nederlanders uit het dorp Vriezenveen die voor het eerst tussen 1720 en 1730 naar Rusland reisden om daar te handelen. Later gingen ze er ook wonen om hun handelswaar permanent te kunnen verkopen, vaak textiel. Een prachtig stukje Nederlands/Russische geschiedenis in een periode waarin er veel gebeurde. Denk aan Napoleon die met zijn leger het slachtoffer werd van de Russische tactiek van de verschroeide aarde, de Russische Revolutie maar ook het opkomend antisemitisme. Ik kan mij voorstellen dat de auteur echt helemaal los wilde gaan, zoveel moois om over te schrijven. En juist die hoeveelheid gaat ten koste van dit boek.

Begrijp mij niet verkeerd, Nicole Harmsen heeft een prima debuut met dit boek. Het viel mij alleen toch wel tegen. Op papier een kanshebber voor 4 of 5 sterren bleef dit boek toch hangen bij 3.

De grote stamboom aan het begin van boek verraadt hoe ambitieus de schrijfster heeft ingezet: onze hoofdpersonen leven in de tijd tussen 1698 en 1943. Alle familieleden komen in het verhaal aan bod maar gezien de grote tijdspanne, de vele gebeurtenissen en de vele familieleden wordt alles slechts een beetje aangehaald. Hierdoor mis ik echt de diepgang in het verhaal. Ik mis jaartallen, ik mis geschiedkundige informatie over de periode. Ik miste allround karakters. Ik had bij het lezen voortdurend het idee dat de schrijfster haast had of echt bij 403 bladzijden moest stoppen. Zonde, er zat zoveel meer in.

Het boek blijft daarom steken bij drie sterren.

Meer recensies van ctal