Een aanrader

ctal 05 mei 2024
Een meisje is maar half af is het debuut van de Ierse schrijfster Eimear McBride. Ze heeft er 9 jaar over gedaan voor ze een uitgeverij had gevonden die bereid was haar verhaal uit te geven in 2013.

De ongewone schrijfstijl (gefragmenteerd, geen hele zinnen) bleek een winnaar want dit boek heeft na uitgave terecht diverse prijzen gewonnen.

Het boek vertelt het verhaal van een jonge vrouw die opgroeit in een streng gelovig Iers gezin, waarin vader afwezig is, moeder gewelddadig is en haar drie jaar oudere broer kampt met een hersenbeschadiging na behandeling van een hersentumor. Onze hoofpersoon wordt vervolgens slachtoffer van misbruik van haar oom. Dit levensverhaal van een kwetsbaar meisje dat het leven niet cadeau krijgt is rauw, hard en zowel qua taalgebruik als qua inhoud geen ontspannen lectuur. Maar daardoor zo goed!

Of zoals Peter Boxall schreef: “McBrides proza is lastig om te lezen en haar onderwerpkeuze is soms moeilijk te verdragen, maar grote literatuur leest nooit even lekker weg”.

Een aanrader als je behoefte hebt aan een uitdaging.

Meer recensies van ctal